Tytuł: Bez drobnoustrojów ani rusz, mikrobiom człowieka
Autor/wykonawca: prof. dr hab. Aleksander Świątecki, (kontakt: aswiat@uwm.edu.pl)
Umiejscowienie w cyklu naukowym: eksperymenty i obserwacje, wyciąganie wniosków,
Zalecany wiek uczestników: gimnazjum
Typ (forma) zajęć
zajęcia laboratoryjne (mała grupa)
Wprowadzenie
Drobnoustroje zasiedlające organizm człowieka stanowią niezwykle ciekawy, ciągle mało zbadany zespół mikroorganizmów. Szacuje się, że biomasa prokariontów wynosi ok. 2 kg, a w 1 gramie treści jelita występuje ok. 1014 komórek bakteryjnych. Liczba drobnoustrojów dziesięciokrotnie przewyższa liczbę komórek tworzących organizm człowieka. Szczególnie istotną rolę odgrywa mikrobiota jelitowa. Prowadzone w ostatnich latach badania wykazały istnienie trzech podstawowych typów mikrobiomu jelitowego, tzw. enterotypów. Relacje zachodzące pomiędzy drobnoustrojami a organizmem człowieka są bardzo złożone ale nie ulega wątpliwości, że aktywność drobnoustrojów wpływa bezpośrednio na zdrowie człowieka, zarówno w pozytywnym (mutualizm) jak i negatywny (oportunizm, pasożytnictwo) aspekcie. Badania mikrobiomu i jego oddziaływania na organizm człowieka są jednym z priorytetowych kierunków współczesnej nauki. W toku zajęć uczniowie przeprowadzą analizę mikrobioty człowieka, zapoznają się z technikami mikroskopii oraz mikrofotografii. Omówiona zostanie rola mikroorganizmów w funkcjonowaniu organizmu człowieka.
Czy zaleca się uczniom wcześniejsze zapoznanie z tematem?
Nie wymagane jest wcześniejsze przygotowanie się do zajęć
Cele (zajęć)
Zasadniczym celem zajęć będzie poznanie głównych grup mikroorganizmów tworzących mikrobiom człowieka oraz opisanie ich roli. W toku zajęć uczniowie poznają metody badań mikroskopowych.
Zakładane efekty
W zakresie wiedzy uczniowie rozszerzą wiadomości dotyczące mikrobioty organizmu człowieka; będą potrafić prowadzić podstawowe analizy mikroskopowe oraz interpretować uzyskane wyniki; rozwiną zainteresowania naukowe oraz ukształtują odpowiednie postawy związane z ochroną zdrowia.
Potrzebne materiały i pomoce dydaktyczne
Zajęcia przeprowadzone będą w oparciu o sprzęt i materiały Katedry Mikrobiologii. Zalecane jest zabranie przez uczestników zajęć, notesów, ołówków oraz telefonów komórkowych umożliwiających wykonywanie zdjęć.
Przebieg zajęć
Zajęcia prowadzone będą w laboratorium mikrobiologicznym. Uczniowie podzieleni na dwuosobowe zespoły będą pracować w oparciu o przygotowane karty pracy. W pierwszej części zajęć przeprowadzone będzie krótkie szkolenie w zakresie obsługi mikroskopu, preparatyki mikroskopowej oraz wykonywania mikrofotografii. Uczniowie przygotują preparaty mikroskopowe i opiszą charakterystyczne grupy drobnoustrojów zasiedlających organizm człowieka. Uzyskane wyniki stanowić będą podstawę dyskusji o związkach pomiędzy strukturą mikrobiomu a stanem zdrowia człowieka.
Czy przewidywana jest forma jakiegoś sprawozdania z wykonania eksperymentu (obserwacji)?
W domu, na podstawie zebranych materiałów mikrofotograficznych i sporządzonych notatek uczniowie sporządzą atlasy oznaczonych mikroorganizmów. Elektroniczna wersja sprawozdania stanowić będzie podstawę zaliczenia.
Czy autor/wykonawca będzie mógł udzielić konsultacji po zajęciach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy - Konsultacje internetowe
Polecana literatura do tematu
Bogata literatura fachowa w internecie, np:
www.pm.microbiology.pl/web/archiwum/vol5112012027.pdf
Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży, poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach laboratoryjnych oraz kawiarniach naukowych. Rozwijanie kompetencji, rozbudzanie ciekawości poznawczej, stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.