Tytuł: Mikroby w naszej kuchni – zbawienna moc probiotyków
Autor/wykonawca: dr Justyna Możejko-Ciesielska, (justyna.mozejko@uwm.edu.pl)
Umiejscowienie w cyklu naukowym: eksperymenty i obserwacje, wyciąganie wniosków.
Zalecany wiek uczestników: starsze klasy szkoły podstawowej, gimnazjum
Typ (forma) zajęć: zajęcia laboratoryjne (mała grupa)
Wprowadzenie
Historia wykorzystania drobnoustrojów w przetwarzaniu i produkcji żywności, jest tak stara jak dzieje ludzkości. Od zarania dziejów, człowiek wykorzystywał naturalne procesy mikrobiologiczne, w produkcji żywności o cennych właściwościach organoleptycznych. Wiele produktów mlecznych, czy też kiszonek, związana jest z właściwościami kwaszącymi wybranych szczepów mikrogrzybów i bakterii. Wyniki licznych badań potwierdziły prozdrowotne działanie tak przygotowanej żywności. Drobnoustroje stanowiące jej integralny składnik określane są terminem probiotyków. Dość powszechne jest przekonanie o dobroczynnej roli probiotyków w stabilizacji mikrobioty jelitowej, mobilizacji układu immunologicznego oraz działaniu antybakteryjnym w stosunku do oportunistycznych i patogennych szczepów.
Czy zaleca się uczniom wcześniejsze zapoznanie z tematem?
Nie wymagane jest wcześniejsze przygotowanie się do zajęć
Cele (zajęć)
Zasadniczym celem zajęć będzie poznanie głównych grup mikroorganizmów wykorzystywanych przez człowieka w produkcji żywności funkcjonalnej. W toku zajęć uczniowie poznają metody badań mikroskopowych umożliwiających wykrywanie bakterii w różnych produktach żywnościowych.
Zakładane efekty
W zakresie wiedzy uczniowie rozszerzą wiadomości dotyczące probiotyków i ich wykorzystania, prowadzenia podstawowych analiz mikroskopowych oraz interpretowania uzyskanych wyników; rozwiną zainteresowania naukowe oraz ukształtują odpowiednie postawy związane z ochroną zdrowia.
Potrzebne materiały i pomoce dydaktyczne
Zajęcia zostaną przeprowadzone w oparciu o sprzęt i materiały Katedry Mikrobiologii Wydziału Biologii i Biotechnologii. Zalecane jest zabranie przez uczestników zajęć zeszytów, ołówków i kredek.
Przebieg zajęć
Zajęcia będą prowadzone w laboratorium mikrobiologicznym. Uczniowie będą pracować w oparciu o przygotowane karty pracy. W pierwszej części zajęć zostanie przeprowadzone krótkie szkolenie z zakresu obsługi mikroskopu, preparatyki mikroskopowej. Uczniowie przygotują preparaty mikroskopowe i opiszą charakterystyczne grupy drobnoustrojów występujących w różnych produktach żywnościowych.
Czy przewidywana jest forma jakiegoś sprawozdania z wykonania eksperymentu (obserwacji)?
Na podstawie otrzymanych wyników uczniowie sporządzą sprawozdanie w formie papierowej, które będzie stanowić podstawę zaliczenia.
Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży, poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach laboratoryjnych oraz kawiarniach naukowych. Rozwijanie kompetencji, rozbudzanie ciekawości poznawczej, stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.