Projekt się zakończył a my analizujemy jego rezultaty. Przykład z jednej gminy, ankieta wypełniania przez nauczycieli i rodziców. Sprawdzaliśmy długoterminowe efekty projekty. Jest to uzupełnienie do ankiet wypełnianych przez uczniów bezpośrednio po zajęciach. Tym razem sprawdzaliśmy wpływ na kompetencje kluczowe.
(Gdzie na skali: 1- niezadowoleni , 10 - bardzo zadowoleni) |
(Gdzie na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ) |
(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ) |
(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ) |
(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ) |
Interesujące były także komentarze nauczycieli i rodziców. Uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w zajęciach na uczelni w salach laboratoryjnych. Czy kontakt z naukowcami i sprzętem laboratoryjnym miał wpływ na postawy i rozbudzanie ciekawości i uczniów? Jak bezpośredni kontakt z pracownikami uniwersytetu i laboratoriami wpłynął na uczniów Państwa zdaniem? Czy udział w projekcie wspomagał Wasze działania dydaktyczne? W tej analizowanej gminie na powyższe pytanie uzyskaliśmy 33 odpowiedzi:
- Tak
- Uczniowie zadowoleni z zajęć opartych na doświadczeniach.
- Wzbudziło to ciekawość dziecka.
- Zajęcia rozwinęły ciekawość mojego dziecka przedmiotem biologia.
- Z całą pewnością możliwość poznania osprzętu laboratoryjnego było czymś niezwykle interesującym i pchającym do szukania dodatkowych informacji na ten temat.
- Doznania poznawcze związane z doświadczeniami, z możliwością obejrzenia okazów ciekawych roślin dawał rewelacyjny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań w innych źródłach wiadomości na ten temat.
- Nie wiem.
- Córka zaczęła interesować się badaniami laboratoryjnymi, zbiera pieniążki na mikroskop.
- Tak wspomagał. Miał duży wpływ na moją córkę, miała możliwość bezpośrednio uczestniczyć w zajęciach i wracała zadowolona.
- Pozytywnie.
- Dużo pytań i chęć poznania owadów roślin.
- Opowiadanie poznanych ciekawostek
- Wpłynął bardzo pozytywnie, tak wspomógł rozbudzenie ciekawości poznawczej.
- Udział w projekcie wspomagał działania.
- Córka mogła zobaczyć jak wygląda prawdziwe laboratorium, miała styczność z badaniami, których w szkole na pewno by nie przeprowadzano.
- Wpłynął, zainteresowały go bardzo tematy przyrodnicze.
- Myślę że wpłynął.
- Udział w projekcie wspomagał działania dydaktyczne, uczniowie na lekcjach (gdzie poruszane były zagadnienia, które poznali w ramach projektu) byli aktywni i na forum klasy korzystali ze zdobytej wiedzy i umiejętności.
- Zajęcia na uczelni sprawiały uczniom niesamowitą "frajdę", rozbudzały ciekawość poznawczą a jednocześnie stwarzały możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzętem laboratoryjnym, uczestniczenia w warsztatach i bycia na chwilę "studentem".
- Poruszanie się po budynkach uczelni, uczestniczenie w wykładach w auli to niesamowite i niezapomniane wrażenie.
- Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności, które nieosiągalne są w szkolnej rzeczywistości, ponieważ brakuje sprzętu i materiałów do badań, więc chętnie dzieli się zdobytą wiedzą z rówieśnikami, a i na lekcjach biologii zaskakiwali nauczyciela zdobytymi informacjami.
- Kontakt z pracownikami uniwersytetu oraz zajęcia w laboratoriach bardzo wspomagały zajęcia dydaktyczne, poprzez umożliwienie uczniom pracy na sprzęcie, do którego na co dzień nie mają dostępu. rozmowa z pracownikiem uniwersytetu pozwalała uczniom odkryć inne spojrzenie na otaczającą przyrodę uczniom towarzyszyły wielkie emocje związane z możliwością pracy w laboratoriach i korzystania ze specjalistycznych sprzętów oraz radość z kontaktu z pracownikami naukowymi (często padały stwierdzenia, że są to bardzo mili i pomocni ludzie)
- Tak, udział w projekcie zdecydowanie wpłynął na ciekawość poznawania nowych rzeczy i doświadczeń. Bezpośredni kontakt z pracownikami uniwersytetu i laboratoriami wpłynął na podniesienie poczucia własnej wartości uczniów, ośmielił do zadawania pytań, dociekania, zwiększył zainteresowanie przedmiotem.
- Uczniowie długo opowiadali sobie przebieg zajęć, wymieniali się wrażeniami.
- Otwartość pracowników uniwersytetu sprawiała, że chętnie zadawali pytania i poszerzali swoją wiedzę.
- Później podczas lekcji pojawiała się większa aktywność na zajęciach, uczniowie chętnie nawiązywali do tej wiedzy którą zdobyli podczas zajęć na uniwersytecie.
- Ciekawość oraz możliwość dotknięcia przyrządów laboratoryjnych np. mikroskopu, dziecko było bardzo zainteresowane po powrocie oraz bardzo dużo opowiadało o przeprowadzonych doświadczeniach.
- Dzięki uczestnictwu w projekcie, moje dziecko stało się bardziej komunikatywne i ciekawe świata.
- Wspomagał i wpłynął dobrze.
- Dobrze.
- Tak
- Uczniowie czuli się docenieni , wyróżnieni
- Dziecko zrozumiało temat i widziało co robi.
Co na uczniów miało największy wpływ w dłuższej perspektywie czasowej? Jakie formy lub które zajęcia? (32 odpowiedzi)
- Zajęcia biologiczne
- Różne wyjazdy, np. do teatrów
- Zajęcia w laboratorium ze sprzętem
- Zajęcia, podczas których określano grupę krwi.
- Zajęcia praktyczne w laboratorium.
- Nie wiem
- Krwawe zajęcia, czyli jak badała swoją grupę krwi podobały jej się najbardziej.
- Bardzo podobały jej się zajęcia wszystkie ,przyroda , ale najbardziej podobało jej się ustalanie grupy krwi.
- Zajęcia z kryminalistyki Zajęcia pt. "Krwawe zajęcia"
- Labolatorium
- Noc biologów
- Zajęcia o nazwie "Świat w kropli wody"
- Poznawanie otaczającej rzeczywistości poprzez obserwację , doświadczenie, stosowanie elementów metody badawczej
- Zajęcia z kryminalistyki
- Zajęcia z pijawkami
- eksperymenty na korolach
- Najciekawszą formą dla uczniów były zajęcia labolatoryjne
- Zajęcia laboratoryjne, warsztaty
- Najciekawsze były krwawe zajęcia. zajęcia na uczelni oraz uczestnictwo w Nocy Biologów
- największą radość odczuwały dzieci z pracy w laboratorium i możliwości przeprowadzania badań
- Zajęcia w laboratorium, praca z mikroskopem.
- Moim zdaniem największy wpływ na uczniów wywarły zajęcia w laboratorium.
- Największy wpływ maja wszelkie praktyczne zajęcia, ja obserwowałam na początku taką nieśmiałość, brak pewności siebie, że nie umiem. A na kolejnych zajęciach zmiana i łatwość w korzystaniu ze sprzętu.
- Największy wpływ miały zajęcia "Czy ananas odchudza","Noc Biologów" oraz "Od kwiatu do owocu". Jak również niecierpliwość kiedy będą kolejne zajęcia.
- Moje dziecko najbardziej polubiło zajęcia biologiczne a konkretnie badanie morfologii.
- Największy wpływ miały zajęcia przyrodnicze, poznawanie przyrody.
- Wykład o biedronkach
- Ciekawość, analiza dowodów
- Wszystkie zajęcia w formie ćwiczeń tzn. gdy brali aktywny udział.
- Zajęcia pod mikroskopem.
Ostatnie pytanie (wykres) wskazuje jakiej pomocy i jakiego wsparcie ze strony uczelni potrzebują nauczyciele: bezpłatnych materiałów dydaktycznych, współpraca z uczelnią w przygotowaniu małych projektów badawczych.
Co jeszcze byście chcieli napisać o doświadczeniach z realizacji projektu i współpracy z UWM? (21 odpowiedzi)
- Mojej córce bardzo podobały się tę zajęcia
- Możliwość pracy poza szkołą, poznanie zarówno pod względem lokalowym, jak i specyfiki nauczania pozwoli otworzyć się dzieciakom na kolejne podejmowanie wyzwań.
- Nie będzie dla nich niczym nowym i wielkim wzięcie udziału w olimpiadach, konkursach. Podejmą z większą łatwością wyzwanie.
- Miejmy nadzieję, że tego typu zajęcia ukierunkują którekolwiek z nich na studiowanie tej tematyki i związanie z nią swojego życia.
- Możliwość spróbowania i poznania jest niezwykle istotna na tym etapie rozwoju młodzieży.
- Dzięki projektowi dziecko mogło uświadomić sobie na czym polegają zajęcia na UWM i sprawdzić się w danej dziedzinie
- Nic
- Bardzo pożyteczne zajęcia.
- Dziękuję za pomysł dla dziecka to niesamowita przygoda Było to interesujące doświadczenie dla mojej córki (...) i chciałaby to powtórzyć.
Przekażę Grzegorzowi, że tak bardzo jego zajęcia utkwiły w pamięci uczestników:))
OdpowiedzUsuńJak upuszczał krew dzieciom 😉 każdy chciał iść...
Usuń