Tytuł: „Zacznij od chemii”
Autor/wykonawca: dr Janusz Wasilewski
Powiązanie z innymi zajęciami: cykl trzech warsztatów z zakresu chemii organicznej:
1. Oczyszczanie kwasu sulfanilowego poprzez krystalizację z wody.
2. Ekstrakcja barwników kapusty czerwonej za pomocą aparatu Soxhleta.
3. Rozdział barwników tuszów metodą chromatografii cienkowarstwowej.
Umiejscowienie w cyklu naukowym: eksperymenty i obserwacje, wyciąganie wniosków, pisanie sprawozdania.
Zalecany wiek uczestników: gimnazjum
Typ (forma) zajęć: zajęcia laboratoryjne (mała grupa)
Wprowadzenie
Zajęcia będą się składały z dwóch części. Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym uczniowie będą mogli praktycznie zapoznać się wybranymi metodykami powszechnie wykorzystywanymi w laboratoriach różnego typu: oczyszczaniem substancji poprzez krystalizację, ekstrakcją typu ciało stałe – ciecz i rozdziałem mieszanin związków chemicznych za pomocą chromatografii cienkowarstwowej.
Czy zaleca się uczniom wcześniejsze zapoznanie z tematem?
Nie. Podstawy teoretyczne będą zawarte we wprowadzeniu teoretycznym.
Cele (zajęć)
Praktyczne zapoznanie się z wybranymi metodykami fizykochemicznymi.
Zakładane efekty
Uczeń potrafi wykonać prosty eksperyment.
Potrzebne materiały i pomoce dydaktyczne:
- kapusta czerwona
- kwas sulfanilowy
- alkohol etylowy
Przebieg zajęć
- wstęp teoretyczny (prezentacja w programie PowerPoint),
- krótkie szkolenie z zakresu BHP,
- praktyczne wykonanie ćwiczenia,
- opracowanie wyników, dyskusja.
Czy przewidywana jest forma jakiegoś sprawozdania z wykonania eksperymentu (obserwacji)?
Krótkie sprawozdanie pisemne.
Czy autor/wykonawca będzie mógł udzielić konsultacji po zajęciach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy: Tak.
Polecana literatura do tematu
https://www.bryk.pl/wypracowania/chemia/chemia_organiczna/1001074-chemia_organiczna_w_laboratorium.html
Co dalej? (zadania po zajęciach)
Będzie można przedstawić wyniki warsztatów na lekcji chemii.
Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży, poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach laboratoryjnych oraz kawiarniach naukowych. Rozwijanie kompetencji, rozbudzanie ciekawości poznawczej, stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.