Autor/wykonawca: dr Iwona Jeleń
Umiejscowienie w cyklu naukowym: eksperymenty i obserwacje.
Zalecany wiek uczestników: młodsze klasy szkoły podstawowej, starsze klasy szkoły podstawowej.
Typ (forma) zajęć: zajęcia laboratoryjne.
Wprowadzenie
Pokaz organizmów jednokomórkowych żyjących w środowisku wodnym. Uczestnicy mają możliwość samodzielnego wykonania preparatów i obejrzenia żywych pierwotniaków (tj. Paramecium sp., Spirostomum sp., Litonotus sp., Vorticella sp., Stentor sp. itp.) pod mikroskopem oraz na ekranie. Możliwość zapoznania się z budową pierwotniaka na przykładzie pantofelka i zobaczenia całego organizmu w jednej tylko komórce. Uczniowie będą mieli możliwość samodzielnego wykonania preparatu oraz obserwacji i identyfikacji pierwotniaków, które na nim zaobserwują.
Cele (zajęć)
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z różnorodnością pierwotniaków żyjących w środowisku wodnym. Samodzielne wykonanie i obserwacja preparatu pod mikroskopem. Próba identyfikacji pierwotniaków za pomocą dostępnych kluczy.
Zakładane efekty kształcenia
- Uczeń zna budowę pierwotniaków, zna ich klasyfikację.
- Uczeń rozumie główne mechanizmy i tendencje w ewolucji pierwotniaków, zna różnorodność pierwotniaków.
- Uczeń potrafi charakteryzować pierwotniaki korzystając ze źródeł monograficznych, rozpoznaje ważniejsze pierwotniaki.
- Uczeń potrafi wykonać preparat, prowadzić obserwacje i utrwalać materiał do badań
- Uczeń ćwiczy samodzielne wykonanie preparatu.
- Uczeń ćwiczy samodzielne posługiwanie się mikroskopem.
- Uczeń ma świadomość różnorodności biologicznej, konieczności ochrony przyrody i zarządzania zasobami przyrody.
- Uczeń ma świadomość stałego kształcenia
Przebieg zajęć
Zajęcia praktyczne poprzedzone będą krótką prezentacja na temat pierwotniaków.
Po przedstawieniu prezentacji prowadzący opowie jak prawidłowo należy wykonać preparat mikroskopowy przeżyciowy z pierwotniaków.
Po wprowadzaniu uczniowie będą samodzielnie wykonywać preparaty, obserwować je pod mikroskopem i spróbują zidentyfikować, za pomocą klucza i przy udziale osoby prowadzącej zajęcia, pierwotniaki, które zaobserwują na preparacie.
Pracownik naukowy będzie mógł udzielić konsultacji po zajęciach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy (internetowo, poczta elektroniczna).
Polecana literatura do tematu
1) Grabda E. , 1989r., "Zoologia bezkręgowce", wyd. PWN W-wa, t.tom I i II ,
2) Brusca, R.C., Brusca G.J. , 1996r., "Invertebrates", wyd. Sinauer Associates, INC. Publishers Sunderland, Ma,
3) Jura Cz, 1996 r., "Bezkręgowce", wyd. PWN W-wa.,
4) Błaszak Cz., 2009r., "Zoologia bezkręgowce", wyd. PWN W-wa., tom I,
5) Błaszak Cz., 2011r., "Zoologia bezkręgowce", wyd. PWN W-wa., tom II.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.