Cel
projektu
Zasadniczym celem projektu jest popularyzacja wiedzy przyrodniczej i
budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży z woj. warmińsko-mazurskiego oraz
wzmocnienie istniejących (i powołanie nowych) Klubów Młodego Odkrywcy, poprzez
bliski i bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach, odbywających
się w laboratoriach uniwersyteckich. Drugim istotnym celem będzie również
wypracowanie modelu trwałej współpracy naukowców z UWM z młodzieżą szkolną a w
efekcie nauczycielami wokół Klubów Młodego Odkrywcy oraz znaczące wzmocnienie
istniejącej już sieci Klubów Młodego Odkrywcy w woj. warmińsko-mazurskim.
Koncepcja
realizacji zajęć, z uwzględnieniem metodyki, wskazaniem grup docelowych
objętych projektem i ich liczebności, typu proponowanych zajęć, czasu ich trwania
oraz miejsc, w których zajęcia będą się odbywały
Zajęcia odbywać się będą
w małych grupach (do 10 osób), w laboratoriach naukowych i salach Wydziału
Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie. Prowadzone będą przez aktywnych
naukowców, mających doświadczanie w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną.
Tematycznie nawiązywać będą do aktualnych i rzeczywistych problemów naukowych
lub wpisane będą w fabułę historycznych odkryć naukowych. Cykl zajęć będzie ukazywał cały proces
naukowy: od hipotezy, eksperymentów i obserwacji, aż po wyciąganie wniosków,
pisanie sprawozdań oraz udział w szkolnej konferencji naukowej (komunikowanie
rezultatów badań). Duże znaczenie będzie miał bezpośredni i wielopłaszczyznowy
kontakt z naukowcami (prowadzenie zajęć, konsultacje poza zajęciami, spotkania
w szkole) aby młodzież mogła budować sobie realistyczne wyobrażenie o pracy
naukowca. W ten sposób będzie wspierane budowanie kapitału naukowego wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
Zajęcia adresowane są do uczniów ze szkoły podstawowej i gimnazjum
(wiek 6-16 lat), głównie z okolic Olsztyna (szkoły wiejskie i z małych
miejscowości). Środowiska te są w defaworyzowane w dostępie do ośrodków
naukowych i mają mniejsze możliwości spotkania naukowców (wyobrażenia o nauce i
pracy naukowców opierają się głownie o stereotypy telewizyjne i popkulturowe). Łącznie w projekcie weźmie udział 70-90 (liczba
uzależniona jest od liczebności klas, które zgłoszą się do projektu oraz
możliwości zorganizowanego transportu do Olsztyna) dzieci z różnych grup wiekowych, w tym z przedziału wiekowego 6-12
oraz 13-16 lat. Zajęcia odbywać się
będą w małych grupach laboratoryjnych, liczących do 10 osób (przewidzianych
jest zaledwie kilka wykładów dla większej grupy, w tym uroczysta inauguracja i
zakończenie zajęć). Program zajęć przewidziany jest dla 8-10 grup uczniowskich
i tematycznie dostosowany będzie do wieku i zainteresowań młodzieży. Część
zajęć zrealizowana zostanie w oparciu o proste przyrządy badawcze lub proste
obserwacje terenowe - co umożliwi kontynuację i samodzielne poszukiwania w
warunkach domowych i szkolnych (pod merytoryczną opieką naukowców). Zajęcia
odbywać się będą co dwa tygodnie przez cały semestr (łącznie 8 spotkań
laboratoryjnych), od lutego do czerwca. Przewidziany czas trwania pojedynczego
spotkania 2-3 h dydaktyczne (optymalny czas na realizację zajęć o charakterze
laboratoryjnym i badawczym, niektóre zajęcia zaplanowane na 2 h, inne na 3 h
dydaktyczne - uzależnione jest to od specyfiki zaplanowanego eksperymentu).
Zajęcia dotyczyć będą
tematyki biologicznej i przyrodniczej. Cykl zajęć, trwających cały semestr na
terenie uczelni, rozpocznie się uroczystą inauguracją, wzorowaną na inauguracji
akademickiej. Cykl zajęć zakończy się
przygotowaniem sprawozdań (raportów z badań), które uczniowie przedstawia w
formie referatów i pokazów na szkolnych mini piknikach naukowych. W rezultacie
efektem odziaływania objęci zostaną także uczniowie z macierzystych szkół (co
najmniej czterech różnych szkół) jak i ich rodzice oraz przedstawiciele samorządu.
Zajęcia odbywać się będą w formie warsztatowej i laboratoryjnej, wykłady będą
nieliczne (jedynie kilka rozpoczynających zwarty tematycznie cykl wykładów,
wliczając uroczystą inaugurację i zakończenie zajęć z rozdaniem dyplomów).
Odbywać się będę w salach i laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii
UWM w Olsztynie.
Równolegle z zajęciami
uruchomione będą nowe Kluby Młodego Odkrywcy (w ramach projektu,
kierowanego przez Centrum Nauki Kopernik w Warszawie: www.kmo.org.pl).
Członkami Klubu będą uczniowie uczestniczący w zajęciach, natomiast opiekunami
tych klubów będą pracownicy naukowcy UWM, prowadzący zajęcia w ramach projektu.
Do udziału i pracy w tych klubach (KMO) zaproszeni zostaną także nauczyciele ze
szkół objętych projektem oraz inni uczniowie. W ramach istniejącej platformy
internetowej KMO odbywać się będą konsultacje uczniów z naukowcami prowadzącymi
zajęcia. Zakładamy, że zainicjowane KMO będą aktywne także po zakończeniu
projektu, wraz z udziałem naukowców w roli opiekunów klubów i współpracujących
z nauczycielami. Pracownicy Wydziału Biologii i Biotechnologii przygotują i
udostępnią na platformie www.kmo.org.pl kilka scenariuszy zajęć o charakterze
badawczym (możliwych do wykonania w warunkach domowych i szkolnych).
Scenariusze zajęć udostępnione będą na wolnej licencji (Creative Commons), co
ułatwi ich wykorzystanie w dowolnych KMO.
Nową i
autorską formą konsultacji będzie zorganizowanie „żywej biblioteki naukowej”.
Pomysł nawiązuje do społecznych projektów „żywej biblioteki”, zainicjowanych w
Holandii i od niedawna funkcjonujących w Polsce. W odróżnieniu od pierwotnego
pomysłu na pierwszy plan wysunięta będzie nauka i naukowcy. „Żywa biblioteka
naukowa” to spotkanie z naukowcem w formie konsultacji i rozmowy na określony
temat (wiążący się ze specjalnością naukowca ale rozmowa przebiegać będzie w
formie popularnonaukowej). Tak jak do biblioteki przychodzi się „spotkać” z
książką, i poznać jej zawartość, tak można będzie spotkać się z wiedzą w formie
pytań i rozmowy z konkretnym naukowcem. Przygotowany zostanie „katalog książek
tytułami” - tj. zestaw tematów popularnonaukowych w powiązaniu z konkretnymi
osobami (autor i tytuł „książki”). W dwu
wyznaczonych, weekendowych terminach uczniowie wraz z rodzicami (lub opiekunem
ze szkoły) będą mogli przyjść do takiej „biblioteki” i w formie swobodnej
rozmowy (zaproponowane będą przykładowe 3 pytania, które będzie można zadać w
czasie konsultacji a jednocześnie ułatwią nawiązanie dyskusji). Aby ułatwić
udział młodzieży mieszkającej poza Olsztynem, „żywa biblioteka” zorganizowana zostanie
także w formie wideokonferencji (z wykorzystaniem dostępnych narzędzi na
portalach społecznościowych, Skype, Facebook itd.). Wideo konsultacje
przeznaczone będą dla Klubów Młodego Odkrywcy ale także z możliwością udziału
dowolnych, chętnych uczniów z woj. warmińsko-mazurskiego (także tych, nie
biorących bezpośredniego udziału w cyklu zajęć laboratoryjnych).
Pod koniec cyklu zajęć
zorganizowane zostaną szkolne mini-festiwale nauki (szkolna konferencja naukowa),
w czasie których uczestniczący w projekcie uczniowie zaprezentują na forum
szkoły rezultaty swoich badań, obserwacji, eksperymentów. W konferencji
szkolnej brał będzie udział naukowiec (Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w
Olsztynie) z wykładem otwierającym.
Tematyka części zajęć,
realizowanych w ramach projektu, w popularnej i przystępnej formie opisywana
będzie także na blogu wydziałowym (http://biologiaolsztyn.blogspot.com/) oraz blogu
olsztyńskiej kawiarni naukowej (http://copernicanum.blogspot.com/), a przede wszystkim na niniejszym blogu, specjalnie do tego celu założonym. Autorami
tekstów będą naukowcy oraz uczniowie (prace napisane pod opieką nauczyciela
i/lub naukowca). Informacje o samym projekcie, idei Klubów Młodego Odkrywcy,
możliwości udziału w „żywej bibliotece naukowej” upowszechniane będą na w/w
blogach, Facebooku, Google + oraz w lokalnych i regionalnych mediach (celem
jest przybliżenie zarówno samej pracy naukowca i sylwetki zawodu jak i
upowszechnienie edukacji pozaformalnej, realizowanej w Klubach Młodego
Odkrywcy).
Pod koniec zajęć
uczniowie, nauczyciele i naukowcy, uczestniczący w projekcie, wypełnią ankiety
ewaluacyjne. Każda grupa (w pytaniach dostosowanych do poziomu i specyfiki)
odpowie na pytania dotyczące m.in. czego się nauczyli, jaką nową wiedzę
uzyskali, jakie umiejętności nabyli, kto może pomóc w dalszym rozwoju, na co
zwrócą uwagę w kolejnych tego typu zajęciach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.