Powoli przygotowujemy się do drugiej edycji Uniwersytetu Młodego Odkrywcy. W tak zwanym międzyczasie proponujemy różne formy dokształcania się i współpracy nauczycieli z uniwersytetem. Tym razem jest to konferencja organizowana przez Uniwersytet Dzieci.
Konferencja przeznaczona jest dla dla nauczycieli szkół podstawowych: Jak realizować ciekawe lekcje przyrodnicze w szkole i w terenie?
Prowadzenie zajęć przyrodniczych nie musi sprowadzać się wyłącznie do zagadnień teoretycznych. Przekazywanie wiedzy przez doświadczenie jest alternatywą osiągalną dla każdego nauczyciela. Znając odpowiednią metodykę można przeprowadzić ciekawe praktyczne zajęcia w każdej klasie szkolnej oraz w najbliższym jej terenie.
Uniwersytet Dzieci w Olsztynie zapraszamy na bezpłatną konferencję, podczas której nauczyciele dowiedzą się, w jaki sposób realizować atrakcyjne lekcje przyrodnicze, angażując uczniów w proces zdobywania wiedzy. Na uczestników czekają prelekcje oraz warsztaty prowadzone przez specjalistów z zakresu nauk przyrodniczych.
Każdy nauczyciel biorący udział w konferencji otrzyma pakiet materiałów oraz certyfikat potwierdzający obecność.
Data: 25 listopada, godz.: 10.00-14.00
Miejsce: Olsztyn, Zespół Szkół Budowlanych im. Żołnierzy Armii Krajowej, ul. Żołnierska 15
Udział jest bezpłatny.
Program konferencji:
- 9.15-10.00 - Rejestracja uczestników
- 10.00-10.15 - Uroczyste powitanie
- 10.15-11.30 - Część wykładowa
- 11.30-12.15 - Przerwa kawowa
- 12.15-13.45 – Warsztaty
- Jaka jest rola bezpośredniego kontaktu z przyrodą w kształtowaniu postaw ekologicznych? Prowadzenie przyrodniczych obserwacji w terenie. (45 min.) Dr hab. Stanisław Czachorowski, prof. UWM
- Gdzie szukać inspiracji i narzędzi do realizacji ciekawych lekcji z przyrody? Scenariusze lekcji dla nauczycieli. (20 min) Joanna Gulczyńska - Dyrektor Programu Scenariusze Lekcji
Warsztaty: Jak prowadzić obserwacje i eksperymenty na lekcjach przyrodniczych?
Jakie są rodzaje doświadczeń oraz czym różnią się między sobą? W jaki sposób wprowadzić do dydaktyki szkolnej rozwiązania oparte na schemacie: hipoteza – doświadczenia – wnioski? Zastosowanie doświadczeń na lekcjach ma bardzo pozytywny wpływ na uczniów. Eksperymenty i obserwacje prowadzone na zajęciach zwiększają motywację oraz zaangażowanie dzieci, ale też pozwalają w prosty sposób zrozumieć mechanizmy rządzące nauką. Umiejętność organizowania i wykorzystywania doświadczeń do celów dydaktycznych jest kluczowa w budowaniu wśród uczniów samodzielności i odpowiedzialności za proces uczenia się. Podczas warsztatów nauczyciele wezmą udział w różnorodnych doświadczeniach. Naukowcy – eksperci Uniwersytetu Dzieci zaprezentują metodologię prowadzenia zajęć praktycznych, którą uczestnicy z powodzeniem będą mogli zrealizować w swoich klasach, w ramach edukacji przyrodniczej i przyrody. Uczestnicy będą mieli okazję także porozmawiać z naukowcami o tym jak krok po kroku zorganizować pracę badawczą podczas zajęć szkolnych.
Szczegóły i zapisy na stronie Uniwersytetu Dzieci: https://www.scenariuszelekcji.edu.pl/aktualnosci/bezplatna-konferencja-przyrodnicza-dla-nauczycieli
Więcej o tym wystapieniu, ze slajdami z wykładu: http://czachorowski.blox.pl/2017/12/Prowadzenie-przyrodniczych-obserwacji-w-terenie.html
OdpowiedzUsuń