Zapraszamy nauczycieli do realizacji z
uczniami klas IV-VIII projektu badawczego w ramach Warmińsko-Mazurskiego
Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0, podczas którego uczniowie mieli okazję badać
zjawiska przyrodnicze, szukać problemów badawczych i je rozwiązywać.
Projekty mogą dotyczyć różnorodnych zagadnień związanych ze środowiskiem
przyrodniczym, np.:
· środowiska
przyrodniczego w okolicach szkoły/miejscowości, funkcjonowania ekosystemu, form
i celu ochrony przyrody, warunków życia różnych organizmów itp.;
· zmian
zachodzących w środowisku w wyniku działalności ludzi, np. związanych z
hałasem, gospodarowaniem wodą lub śmieciami, emisją zanieczyszczeń, rozwojem
lub ograniczeniem upraw, inwestycjami;
· zagadnień
bezpośrednio dotyczących uczniów, związanych np. ze zdrowym stylem życia,
bezpośrednim wpływem każdego człowieka na środowisko przyrodnicze czyli tzw.
„śladem węglowym” itp.
DLACZEGO WARTO?
Realizacja projektu badawczego wpisuje się w cele ogólne i szczegółowe podstawy
programowej zarówno przedmiotów przyrodniczych - przyrody, biologii, chemii,
fizyki i geografii - jak i matematyki.
Uczy młodzież także planowania i współpracy,
porozumienia się, inicjatywności. Może być też dobrą okazją do
rozwijania pasji i zainteresowań.
W programie „Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0” uczniowie realizujący projekt badawczy, otrzymają wsparcie
online w postaci webinariów, kursu internetowego i biblioteczki online. Będą
też korzystali z doświadczenia zarówno pracowników naukowych UWM, jak i opieki
metodycznej moderatorów w kursie.
CO CZEKA UCZNIÓW KROK PO
KROKU?
· Wezmą udział w webinarium wprowadzającym do projektu badawczego prowadzonym przez
pracowników Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Dowiedzą się, na czym polega
projekt badawczy oraz poznają różne jego przykłady.
· Przez osiem tygodni będą pracować w grupach projektowych pod opieką osoby
dorosłej (nauczycielki, innego pracownika szkoły, osoby wskazanej przez
dyrektora) oraz przy wsparciu online
mentorki
lub mentora – osoby z ramienia Fundacji CEO, zapoznając się z różnymi
materiałami i wskazówkami oraz realizując kolejne kroki w projekcie badawczym.
· Uczniowie i uczennice będą mogli konsultować
- na Platformie internetowej -
przebieg swojej pracy, zadawać pytania dotyczące
projektu, radzić się w sprawach związanych z realizacją poszczególnych zadań, a
po przesłaniu wskazanych materiałów - na każdym etapie - dostawać informację
zwrotną.
CO CZEKA NAUCZYCIELA?
Zadaniami nauczyciela/szkolnego opiekuna zespołu projektowego w realizacji
kursu będzie:
· stworzenie uczniom warunków do
realizacji projektu,
· dbanie o poprawność merytoryczną podczas
realizacji zadań,
· zachęcanie uczniów do pracy,
· monitorowanie przebiegu projektu,
terminowości, wywiązywania się uczniów z przydzielonych zadań,
· czuwanie nad bezpieczeństwem uczestników
itp.
ORGANIZACJA PRACY NAD PROJEKTEM
BADAWCZYM
Praca podzielona została na cztery etapy – w taki też sposób przygotowaliśmy
wsparcie online dla uczniów i uczennic (kolejne moduły). W każdym module
uczniowie będą mieli zadanie do wykonania, związane z kolejnymi etapami w
projekcie badawczym.
· Podczas realizacji Modułu 1 „Jak zacząć?” uczniowie i uczennice zbudują grupy
projektowe, wezmą udział w spacerze badawczym w poszukiwaniu tematu oraz sformułują
problem badawczy projektu.
· W Module
2 „Jak zaplanować?” grupy projektowe zapoznają się z zasadami planowania
projektowego, wyznaczą zadania niezbędne do realizacji projektu i określą
terminy wykonania kolejnych działań.
· Realizacja Modułu 3 – „Działanie” będzie jednocześnie realnym działaniem
uczniowskich zespołów projektowych, podczas którego uczniowie i uczennice będą
szukać odpowiedzi na postawione pytania, przeprowadzą badania terenowe,
doświadczenia i eksperymenty oraz zgromadzą materiały do prezentacji wyników.
· Realizując Moduł 4 „Prezentacja i podsumowanie” zespoły projektowe przygotują
prezentację efektów swojej pracy, a także przeprowadzą refleksja nad
przebiegiem pracy projektowej, osiągniętymi rezultatami oraz zaangażowaniem
uczniów w realizowane działania.
W trakcie trwania kursu i realizacji zespołowych projektów uczestnicy będą
umieszczać efekty swojej pracy na platformie internetowej, na której zapoznawać
się będą z kolejnymi modułami oraz na Padlecie.
Planujemy tworzenie szkolnych grup liczących co najmniej 5 uczniów (dotyczy uczniów i szkół z woj. warmińsko-mazurskiego).
Zgłoszenia uczniów i nauczycieli do udziału w szkolnym projekcie badawczym ze wsparciem on-line do końca marca 2019 r. prosimy kierować na adres: stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.