Projekt pn. ,,Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0”
współfinansowany przez
Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznegowspółfinansowany przez
Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0
Okres realizacji: 1.06.2018-31-03.2020
Krótki opis projektu
Projekt Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0
będzie realizowany przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (Lider) i ogólnopolską
Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej (Partner) z wykorzystaniem doświadczeń
sześciomiesięcznego programu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (UWM) z 2017
roku pod nazwą Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy. Działania
edukacyjne WMUMO 2.0 będą realizowane w cyklu semestralnym roku szkolnego i
akademickiego przez 3 semestry: zimowy 2018/2019, letni 2018/2019, zimowy
2019/2020.
Celem głównym projektu, zgodnie z założeniami konkursu, jest
opracowanie programów kształcenia i realizacja działań dydaktycznych dla dzieci
i młodzieży w dwóch kategoriach wiekowych: 6-10 lat i 11-16, służących
rozwijaniu u jego uczestników kompetencji pozwalających na rozbudzanie ich ciekawości
poznawczej, stymulowania intelektualnego, aksjologicznego i społecznego,
inspirowania do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji . Cele te
osiągane będą poprzez stworzenie warunków do prowadzenia pozaszkolnych zajęć
edukacyjnych i popularyzatorskich poprzez: cykliczne stacjonarne zajęcia badawcze,
otwarty kurs online z webinariami i wideokonferencjami, uniwersyteckie i
szkolne festiwale nauki oraz lokalne kawiarnie naukowe, bibliotekę online z
wypracowanymi programami, scenariuszami i interaktywnymi materiałami
edukacyjnymi.
Zakres tematyczny oraz metodologia Projektu umożliwią rozwój
czterech kompetencji kluczowych i tzw. transversal skills niezbędnych na rynku pracy.
Będą to: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętność rozwiązywania
problemów, umiejętność uczenia się i pracy zespołowej w kontekście środowiska
pracy. Działania w projekcie zostały tak zaplanowane aby sprzyjały poznawaniu
środowiska akademickiego i uczelni oraz integrowały lokalną społeczność wokół
UWM.
Rekrutacja
Rekrutacja dzieci i młodzieży odbywać się będzie przez
szkoły i nauczycieli. Informacje o zapisach umieszczone będą na blogu, grupie
facebookowej (skupiającej współpracujących nauczycieli, funkcjonuje od początku
2017 r.), fanpage Projektu, regionalnych mediach jak również wysłane e-mailem do szkół (baza
adresowa tworzona od kilku lat w ramach rozwijanej współpracy ze szkołami). W
ankiecie zgłoszeniowej zawarta będzie zgoda rodziców na udział niepełnoletnich
uczniów w projekcie oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
Kryteria wyborów szkół: pierwszeństwo tereny wiejskie i
małych miasteczek (brane będzie pod uwagę miejsca zamieszkania uczniów oraz
wyniki egzaminów gimnazjalnych z roku 2016 i 2017 - preferowane będą szkoły z
gmin i powiatów o niższych wynikach z przedmiotów przyrodniczych), ankieta
dotycząca uczniów niepełnosprawnych (pierwszeństwo dla szkół, w których
rekrutacja obejmie także osoby niepełnosprawne), deklaracja szkół o zorganizowanym
dowozie dzieci na UWM, wcześniejszy udział nauczycieli jako opiekunów szkolnych
projektów badawczych, klubów młodego odkrywcy, deklaracja szkoły o
zorganizowaniu szkolnego festiwalu nauki z udziałem przedstawicieli samorządów
i rodziców. Rekrutacja obejmie także uczniów objętych nauczaniem domowym.
Umożliwimy udział uczniów, zgłaszanych indywidualnie przez rodziców (z gmin, w
których takiej rekrutacji nie podejmą się szkoły) - dla tych uczniów
przewidziane są dwa obozy naukowe, pięciodniowe, na terenie UWM.
Cele projektu
Celem głównym Projektu, zgodnie z założeniami konkursu, jest
rozwój oferty Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w zakresie realizacji trzeciej
misji, jako forum aktywności społecznej poprzez opracowanie programów
edukacyjnych i realizację działań edukacyjnych dla dzieci w 2 kategoriach
wiekowych 6-10 i 11-16 lat (ponad 50% - ze środowisk wiejskich) służących
rozwijaniu u jego uczestników kompetencji pozwalających na rozbudzanie ich
ciekawości poznawczej, stymulowania intelektualnego, aksjologicznego i
społecznego, inspirowania do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji,
zapoznanie ze środowiskiem akademickim i uczelnią jako miejsca naukowego oglądu
rzeczywistości, poprzez stworzenie warunków do prowadzenia pozaszkolnych zajęć edukacyjnych,
popularyzatorskich, przy współpracy z ogólnopolską org. pozarządową od ponad 20
lat zajmującą się rozwijaniem kompetencji kluczowych uczniów odpowiadających
potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa, niezbędnych do
funkcjonowania w życiu zawodowym i społecznym.
Cele szczegółowe Projektu:
1) Podniesienie kompetencji uczenia się, pracy zespołowej,
rozwiązywania problemów oraz kompetencji mat.-przyr. 610 uczestników w wieku
6-16 lat, poprzez uczestniczenie w działaniach edukacyjnych stacjonarnych
(cyklicznych - Uniwersytet Młodego Odkrywcy (UMO) i jednorazowych: szkolne i uniwersyteckie
festiwale nauki, Obóz Naukowy Młodego Odkrywcy, Kawiarnie Naukowe) oraz kursach
edukacyjnych online (Laboratorium w Chmurze);
2) Podniesienie specjalistycznych kompetencji co najmniej 15
pracowników uczelni, współpracujących z uczelnią nauczycieli oraz pracowników
NGO w zakresie stosowania strategii, metod i technik nauczania, służących
rozwijaniu kompetencji uczenia się, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów
oraz raz kompetencji mat.-przyr. Poprzez wspólne opracowywanie metodologii oraz
seminaria uczące; Doświadczenie i kompetencje kadry ma zapewnić trwałość projektu
i podnoszenie kompetencji uczenia się uczniów w latach następnych.
3) Popularyzacja uczenia się przez doświadczenie wśród 1000
odbiorców pośrednich działań edukacyjnych dzieci w wieku 6-16 lat oraz ich rodziców,
opiekunów i wychowawców poprzez udostępnienie otwartych zasobów (scenariuszy
eksperymentów, festiwali naukowych, webinariów i wideokonferencji dobrych
praktyk - udostępnionych w otwartych zasobach w formie Biblioteki Młodego
Odkrywcy) osobom spoza Projektu;
4) Popularyzacja wśród jednostek samorządu terytorialnego z
województwa warmińsko-mazurskiego działań edukacyjnych pozwalających na rozbudzanie
ciekawości poznawczej, stymulowania intelektualnego, aksjologicznego i
społecznego, inspirowania do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji
oraz przygotowanie ich do tworzenie warunków do inicjowania pozaszkolnych zajęć
naukowych poprzez konkurs na Kawiarnie Naukowe oraz szkolne festiwale nauki.
Zakres tematyczny oraz metodologia Projektu umożliwią rozwój
czterech kompetencji kluczowych i tzw. transversal skills niezbędnych na rynku
pracy. Będą to: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętność rozwiązywania problemów,
umiejętność uczenia się i pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy. Działania
w projekcie zostały tak zaplanowane by sprzyjały poznawaniu środowiska
akademickiego i uczelni oraz integrowały lokalną społeczność wokół Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, oraz były nastawione na budowanie kapitału
naukowego w młodym pokoleniu regionu Warmii i Mazur.
Opis projektu
Projekt realizowany jest w formalnym partnerstwie z ogólnopolską organizacją
pozarządową - Centrum Edukacji Obywatelskiej, wybraną na drodze konkursu na
partnera, ogłoszonego w 22-12-2017, ze
względu na wieloletnie ogólnopolskie i międzynarodowe doświadczenie w zakresie
kształtowania kompetencji mat.-przyr., uczenia się i uczenia się we współpracy
oraz rozwiązywania problemów a także ze względu na ścisłą współpracę Partnera z
jednostkami samorządu w woj. warmińsko-mazurskim w zakresie planowania polityki
oświatowej.
W ramach projektu prowadzone będą działania dydaktyczne
zgodnie z następującymi założeniami:
1. Podniesienie kompetencji kluczowych oraz kształcenie
tzw. transversal skills jest długotrwałym procesem, angażującym nie tylko
ucznia, ale także nauczycieli, rodziców, samorząd terytorialny (w zakresie
rozwoju polityki oświatowej). Dlatego też obok bezpośredniego wsparcia dzieci
prowadzone będą poprzedzające i/lub towarzyszące działania edukacyjne, wspierające dorosłych w długofalowym i kompleksowym wspierania uczenia się
uczniów (seminaria uczące, kawiarnie naukowe, festiwale nauki). Celem jest
tworzenie efektywnego i długofalowego środowiska edukacyjnego, rozwijającego
kompetencje kluczowe i kształcenie tzw. transversal skills.
2. Skuteczne uczenie się polega na połączeniu teorii z
praktycznym zastosowaniem nowej wiedzy i umiejętności w praktyce i w czasie (z
wykorzystaniem technologii cyfrowych) - dlatego uczniowie wezmą udział w
cyklu interaktywnych kursów edukacyjnych stacjonarnych (Uniwersytet Młodego Odkrywcy) i online
(Laboratorium w Chmurze, webinaria); jednorazowych festiwalach nauki; będą
realizować i prezentować własne projekty badawcze, w tym także we własnym
środowisku lokalnym.
3. Czynnikiem wpływającym na proces uczenia się jest praca w
zespole i możliwość korzystania z wiedzy i doświadczeń osób, które mierzą się z
podobnymi zadaniami dlatego też uczniowie w trakcie projektu będą przygotowywani do
współpracy z rówieśnikami, a jednocześnie będą korzystać ze wsparcia naukowców
z UWM, trenerów i moderatorów w zakresie planowania i realizacji projektów
badawczych i prezentacji lokalnym społecznościom efektów swoich działań (m.in. poprzez
otwarty kurs online).
4. Podnoszeniu efektywności uczenia się służy
indywidualizacja nauczania rozumiana jako dostosowanie procesu nauczania do
różnych możliwości uczniów. Działania edukacyjne zostaną dostosowane do
odpowiedniego etapu rozwojowego i potrzeb edukacyjnych dzieci (m.in. poprzez
zastosowanie różnorodnych metod i narzędzi służących indywidualizacji - np.
ocenianie kształtujące, praca metodą projektu, kształcenie wyprzedzające,
stosowanie nowoczesnych technologii, uczenie problemowe).
Wszystkie założenia Projektu realizowane będą w oparciu o:
1. ścisłą współpracę między Liderem i Partnerem Projektu:
dzięki wymianie doświadczeń, zasobów i rozwiązań organizacyjnych możliwe będzie
wzajemne uczenie się instytucji działających w różnych strukturach i obszarach.
Współpraca Partnera zagwarantuje efekt synergii oraz upowszechnienie na skalę ogólnopolską
efektów Projektu. Udział ekspertów z tych instytucji zapewni uczestnikom
możliwość dostępu do aktualnej wiedzy, poznanie innowacyjnego podejścia do
nauczania, dostęp do dobrych praktyk oraz specjalistyczne wsparcie;
2. zaangażowanie ekspertów, naukowców i trenerów
posiadających doświadczenie zarówno w zakresie kształcenia dzieci, jak i
dorosłych;
3. wypracowane dotychczas przez Lidera i Partnera
rozwiązania organizacyjne i zasoby merytoryczne w zakresie organizacji działań
edukacyjnych dla dzieci i Młodzieży.
Adresat projektu
Projekt adresowany jest do dzieci i młodzieży (6-16 lat), z
woj. warmińsko-mazurskiego, głównie ze szkół wiejskich i z małych miejscowości.
Środowiska te są defaworyzowane w dostępie do ośrodków naukowych i mają
mniejsze możliwości spotkania naukowców (ich wyobrażenia o nauce i pracy naukowców
opierają się głównie na stereotypach telewizyjnych i popkulturowych). Wyniki
egzaminów gimnazjalnych z 2016 i 2017 r. (dane okręgowej komisji egzaminacyjnej)
wyraźnie wskazują niższe wyniki szkół i uczniów z terenów wiejskich w
porównaniu do miejskich (wieś - średnia 43%, miasta 51%), zwłaszcza dużych
(Olsztyn, Elbląg). W 2016 r. egzamin wskazał również umiejętności, które
gimnazjaliści opanowali słabiej, m.in. planowania doświadczenia, w wyniku
którego można otrzymać określoną substancję (chemia). W 2017 matura w woj.
warm.-mazurskim poszła najgorzej w skali Polski (na tym samym miejscu
uplasowało się tylko województwo zachodniopomorskie).
W projekcie weźmie udział
co najmniej 50% uczniów z terenów wiejskich. Uczestniczyć będą nie tylko najlepsi
uczniowie, ale i przeciętni, łącznie z niepełnosprawnymi (udział 2% uczniów).
Dotychczasowe doświadczenie Lidera z realizacji festiwali naukowych
(Olsztyńskie Dni Nauki i Sztuki, Noc Biologów, Dzień Roślin, Wypożycz sobie
naukowca) oraz projektu Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy
(półroczny projekt zrealizowany w 2017 r.) wskazują, że jednorazowy udział
młodzieży w pojedynczych zajęciach na uczelni jest zbyt krótkotrwały, by
osiągać pożądane efekty edukacyjne (kompetencje kluczowe). Aby zapewnić
trwałość i kontynuację wsparcia przewidziane są cykle zajęć, obozy naukowe na
terenie uczelni, jak również wsparcie online z konsultacjami i materiałami
edukacyjnymi. Z przeprowadzonych ankiet (za zakończenie w/w projektu) wynika,
że długotrwałe efekty edukacyjne wśród uczniów możemy osiągnąć także poprzez
zaangażowanie nauczycieli, rodziców i lokalnych samorządów, do których część
działań pośrednich jest także kierowana. W ankietach zajęcia na uczelni wysoko
zostały ocenione zarówno przez uczniów jak i nauczycieli oraz rodziców.
Od 7 lat w czasie trwania festiwali naukowych: Nocy Biologów
oraz Olsztyńskich Dni Nauki (zajęcia bezpłatne w uniwersyteckich
laboratoriach), analizowaliśmy miejscowości, z których przyjeżdżają uczniowie z
nauczycielami na otwarte zajęcia. Przyjęta koncepcja preferencji dla szkół z
terenów wiejskich i małych miasteczek w grancie Warmińsko-Mazurski Uniwersytet
Młodego Odkrywcy w pełni się sprawdziła, co wynika z przeprowadzonych ankiet ewaluacyjnych
(na zakończenie projektu Warminsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy, 2017
r.), ankiety anonimowe), jak i rozmów z nauczycielami.
Zasadniczą barierą indywidualnego udziału młodzieży w
uniwersyteckich festiwalach nauki jest brak możliwości dojazdu. Zorganizowany,
szkolny dojazd znacząco usuwa tę barierę. W czasie wizyt w szkołach wiejskich w
ramach zajęć w akcji "Wypożycz sobie naukowca" w wielu szkołach (poza
Olsztynem) pracownicy naukowi zauważyli słabe wyposażenie aparaturowe, co
utrudnia naukę przedmiotów przyrodniczych. Zorganizowany udział w zajęciach na
uczelni ułatwia dzieciom ze środowisk defaworyzowanych z naukowcami. Dodatkową
formą usuwania tych barier będą 2 tygodniowe obozy naukowe na UWM oraz wykorzystanie
kontaktu internetowego. Z rozmów z nauczycielami, biorącymi udział we
wcześniejszych projektach edukacyjnych, wynika że potrzebują stałego wsparcia
metodycznego i trwałej współpracy ze środowiskiem naukowym. Obecność naukowców
(z wykładami lub warsztatami) na szkolnych uroczystościach (np. festiwal nauki)
zwiększa motywację uczniów w dalszych samodzielnych eksperymentach i uczeniu
się przedmiotów przyrodniczych.
dr hab. Stanisław Czachorowski, prof UWM
Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska, Wydział Biologii i Biotechnologii, UWM w Olsztynie
Plac Łódzki 3, 10-727 Olsztyn
Adres e-mail stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.