Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży, poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach laboratoryjnych oraz kawiarniach naukowych. Rozwijanie kompetencji, rozbudzanie ciekawości poznawczej, stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji.
środa, 27 marca 2019
wtorek, 26 marca 2019
I rozpoczęły się zajęcia w nowym semestrze...
Pierwsze zajęcia w tym semestrze za nami. Uczniowie z SP w Dywitach pod okiem dr Ewy Sucharzewskiej z Katedry Mikrobiologii i Mykologii poznawali "Co kryje powierzchnia liścia". W Katedrze Botaniki i Ochrony Przyrody dr Aldona Fenyk prezentowała "Tajemnice drzew".
Grzegorz Fiedorowicz
poniedziałek, 25 marca 2019
Fotorelacja z marcowej inauguracji (drugi cykl zajęć stacjonarnych)
A relacja w TVP3 Olsztyn jest tu: (w materiale 8 minuta 22 s.) http://olsztyn.tvp.pl/1787280/informacje
niedziela, 24 marca 2019
środa, 20 marca 2019
Uroczysta inauguracja zajęć w drugim semestrze zajęć stacjonarnych Warmińsko-Mazurskiego Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0
Uroczysta inauguracja zajęć w drugim semestrze zajęć stacjonarnych
Warmińsko-Mazurskiego Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0
23 marca 2019, aula Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w
Olsztynie
Godz. 10.00 (Kortowo, ul Oczapowskiego 1A)
W sobotę, 23 marca 2019 roku odbędzie się uroczyste
wręczenie "indeksów" uczniom, rozpoczynającym zajęcia na drugim
semestrze zajęć stacjonarnych w ramach Warmińsko-Mazurskiego
Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0. Do tej pory dyplomy ukończenia zajęć
stacjonarnych otrzymało 63 uczniów z
naszego województwa a 334 kolejnych uczestniczyło w zajęciach w czasie Nocy
Biologów. Teraz kolejnych 64 nowych
uczniów z okolic Działdowa, Stawigudy, Dywit i Lamkowa rozpocznie semestralne
zajęcia w laboratoriach Wydziału Biologii i Biotechnologii. A w czasie wykładu
inauguracyjnego dowiedzieć będzie się można „Czy grzyby rosną tylko jesienią?”
Trwa także nabór na internetowy kurs on-line dla uczniów i
nauczycieli (rozpocznie się w kwietniu) – więcej informacji http://uniwersytetmo.blogspot.com/2019/03/szkolny-projekt-badawczy-ze-wsparciem.html.
W lipcu i sierpniu odbędą się dwa tygodniowe letnie obozy naukowe w Kortowie dla
20 uczniów w każdej grupie. Jesienią ostatni cykl zajęć stacjonarnych. Projekt
zakończy się w marcu 2020 roku (więcej o projekcie: http://uniwersytetmo.blogspot.com/p/projekt.html).
Uczymy się pełniej i szerzej wypełniać trzecią społeczna
misję Uniwersytetu, kierując edukację i upowszechnianie wiedzy do szerokich
kręgów społecznych naszego województwa.
Projekt pn. ,,Warmińsko-Mazurski
Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0” współfinansowany przez Unię Europejską w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wiosna, to nie tylko pierwsze kwiaty... czasami to pierwsze grzyby - czarka austriacka na skraju parku w Posortach. Fot. G. Fiedorowicz |
Wiosna, to nie tylko pierwsze kwiaty... czasami to pierwsze grzyby - czarka austriacka na skraju parku w Posortach. Fot. G. Fiedorowicz |
środa, 13 marca 2019
Szkolny projekt badawczy ze wsparciem on-line - ogłoszenie naboru uczniów i szkół
Zapraszamy nauczycieli do realizacji z
uczniami klas IV-VIII projektu badawczego w ramach Warmińsko-Mazurskiego
Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0, podczas którego uczniowie mieli okazję badać
zjawiska przyrodnicze, szukać problemów badawczych i je rozwiązywać.
Projekty mogą dotyczyć różnorodnych zagadnień związanych ze środowiskiem
przyrodniczym, np.:
· środowiska
przyrodniczego w okolicach szkoły/miejscowości, funkcjonowania ekosystemu, form
i celu ochrony przyrody, warunków życia różnych organizmów itp.;
· zmian
zachodzących w środowisku w wyniku działalności ludzi, np. związanych z
hałasem, gospodarowaniem wodą lub śmieciami, emisją zanieczyszczeń, rozwojem
lub ograniczeniem upraw, inwestycjami;
· zagadnień
bezpośrednio dotyczących uczniów, związanych np. ze zdrowym stylem życia,
bezpośrednim wpływem każdego człowieka na środowisko przyrodnicze czyli tzw.
„śladem węglowym” itp.
DLACZEGO WARTO?
Realizacja projektu badawczego wpisuje się w cele ogólne i szczegółowe podstawy
programowej zarówno przedmiotów przyrodniczych - przyrody, biologii, chemii,
fizyki i geografii - jak i matematyki.
Uczy młodzież także planowania i współpracy,
porozumienia się, inicjatywności. Może być też dobrą okazją do
rozwijania pasji i zainteresowań.
W programie „Warmińsko-Mazurski Uniwersytet Młodego Odkrywcy 2.0” uczniowie realizujący projekt badawczy, otrzymają wsparcie
online w postaci webinariów, kursu internetowego i biblioteczki online. Będą
też korzystali z doświadczenia zarówno pracowników naukowych UWM, jak i opieki
metodycznej moderatorów w kursie.
CO CZEKA UCZNIÓW KROK PO
KROKU?
· Wezmą udział w webinarium wprowadzającym do projektu badawczego prowadzonym przez
pracowników Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Dowiedzą się, na czym polega
projekt badawczy oraz poznają różne jego przykłady.
· Przez osiem tygodni będą pracować w grupach projektowych pod opieką osoby
dorosłej (nauczycielki, innego pracownika szkoły, osoby wskazanej przez
dyrektora) oraz przy wsparciu online
mentorki
lub mentora – osoby z ramienia Fundacji CEO, zapoznając się z różnymi
materiałami i wskazówkami oraz realizując kolejne kroki w projekcie badawczym.
· Uczniowie i uczennice będą mogli konsultować
- na Platformie internetowej -
przebieg swojej pracy, zadawać pytania dotyczące
projektu, radzić się w sprawach związanych z realizacją poszczególnych zadań, a
po przesłaniu wskazanych materiałów - na każdym etapie - dostawać informację
zwrotną.
CO CZEKA NAUCZYCIELA?
Zadaniami nauczyciela/szkolnego opiekuna zespołu projektowego w realizacji
kursu będzie:
· stworzenie uczniom warunków do
realizacji projektu,
· dbanie o poprawność merytoryczną podczas
realizacji zadań,
· zachęcanie uczniów do pracy,
· monitorowanie przebiegu projektu,
terminowości, wywiązywania się uczniów z przydzielonych zadań,
· czuwanie nad bezpieczeństwem uczestników
itp.
ORGANIZACJA PRACY NAD PROJEKTEM
BADAWCZYM
Praca podzielona została na cztery etapy – w taki też sposób przygotowaliśmy
wsparcie online dla uczniów i uczennic (kolejne moduły). W każdym module
uczniowie będą mieli zadanie do wykonania, związane z kolejnymi etapami w
projekcie badawczym.
· Podczas realizacji Modułu 1 „Jak zacząć?” uczniowie i uczennice zbudują grupy
projektowe, wezmą udział w spacerze badawczym w poszukiwaniu tematu oraz sformułują
problem badawczy projektu.
· W Module
2 „Jak zaplanować?” grupy projektowe zapoznają się z zasadami planowania
projektowego, wyznaczą zadania niezbędne do realizacji projektu i określą
terminy wykonania kolejnych działań.
· Realizacja Modułu 3 – „Działanie” będzie jednocześnie realnym działaniem
uczniowskich zespołów projektowych, podczas którego uczniowie i uczennice będą
szukać odpowiedzi na postawione pytania, przeprowadzą badania terenowe,
doświadczenia i eksperymenty oraz zgromadzą materiały do prezentacji wyników.
· Realizując Moduł 4 „Prezentacja i podsumowanie” zespoły projektowe przygotują
prezentację efektów swojej pracy, a także przeprowadzą refleksja nad
przebiegiem pracy projektowej, osiągniętymi rezultatami oraz zaangażowaniem
uczniów w realizowane działania.
W trakcie trwania kursu i realizacji zespołowych projektów uczestnicy będą
umieszczać efekty swojej pracy na platformie internetowej, na której zapoznawać
się będą z kolejnymi modułami oraz na Padlecie.
Planujemy tworzenie szkolnych grup liczących co najmniej 5 uczniów (dotyczy uczniów i szkół z woj. warmińsko-mazurskiego).
Zgłoszenia uczniów i nauczycieli do udziału w szkolnym projekcie badawczym ze wsparciem on-line do końca marca 2019 r. prosimy kierować na adres: stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl
wtorek, 12 marca 2019
poniedziałek, 11 marca 2019
niedziela, 10 marca 2019
Uroczyste wręczenie dyplomów pierwszym absolwentom Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0
23 lutego 2019 r. pierwsza grupa uczniów otrzymała dyplomy ukończenia zajęć stacjonarnych na Warmińsko-Mazurskim Uniwersytecie Młodego Odkrywcy 2.0. W zajęciach uczestniczyło 61 uczniów ze Szczytna, Stawigudy, Dywit i Lamkowa.
Subskrybuj:
Posty (Atom)