Tytuł:
Przeciwciała - współczesne narzędzia w badaniach tajemnic mózgu
Autor/wykonawca:
dr Maciej Równiak, dr Krystyna Bogus-Nowakowska
Powiązanie z innymi zajęciami:Cykl „Przeciwciała - współczesne narzędzia w badaniach tajemnic mózgu”.
Cykl składa się z 3 zajęć, każde zajęcie trwa 2 godz.
1 zajęcia – Wprowadzenie do techniki immunohistochemicznej
2 zajęcia – Wykonywanie części eksperymentalnej - barwienia
3 zajęcia – Obserwacja mikroskopowa i weryfikacja hipotezy
Umiejscowienie w cyklu naukowym: , eksperymenty i obserwacje, wyciąganie wniosków,
Zalecany wiek uczestników: gimnazjum
Typ (forma) zajęć
zajęcia laboratoryjne (mała grupa),
Wprowadzenie
Przeciwciała są powszechnie wykorzystywane w badaniach naukowych i laboratoriach diagnostycznych. W pracowni immunohistochemicznej, przeciwciała wykorzystywane są do poszukiwania substancji biologicznie czynnych, które występują miedzy innymi w komórkach nerwowych. Substancje te, występujące w neuronach, zwane neuroprzekaźnikami odgrywają istotną rolę w przekazywaniu informacji w układzie nerwowym. Uczniowie przeprowadzając barwienia z wykorzystaniem przeciwciał zbadają jakie neuroprzekaźniki występują w wybranych ośrodkach nerwowych zwierząt.
Cele (zajęć)
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawami dotyczącymi komunikacji neuronów (synapsy, neuroprzekaźniki) oraz poprzez wykonanie części eksperymentalnej próba odpowiedzi na postawione hipotezy.
Zakładane efekty
Uczeń zna podstawy dotyczące przekazywania informacji w układzie nerwowym.
Uczeń potrafi omówić procedurę barwienia z wykorzystaniem reakcji antygen-przeciwciało
Uczeń pod nadzorem Prowadzącego potrafi przeprowadzić obserwację mikroskopową (mikroskop świetlny i fluorescencyjny)
Uczeń ćwiczy posługiwanie się sprzętem laboratoryjnym
Potrzebne materiały i pomoce dydaktyczne (zapewnia uczelnia)
Zakup następujących odczynników chemicznych i materiałów:
- końcówki do pipet, probówki jednorazowe; - szkiełka nakrywkowe.
Przebieg zajęć
Zajęcia 1
– uczniowie zostaną wprowadzeni w tematykę zajęć
- przygotowanie uczniów do aktywności
- formułowanie hipotezy
Zajęcia 2
- wykonywanie eksperymentu
- sporządzanie roztworów przeciwciał
- samodzielne przeprowadzanie kluczowych etapów barwień immunohistochemicznych
Zajęcia 3
- prowadzenie obserwacji mikroskopowej
- interpretacja wyników
- weryfikowanie hipotezy
Polecana literatura do tematu
- Zabel M., 1999r., "Immunocytochemia.", wyd. PWN,