Wiosenne zdalne nauczanie, związane z epidemią, utrudniło nam edukację ale było także cennym i inspirującym doświadczeniem. Nie tylko my nie mogliśmy spotykać się z uczniami czy nauczycielami ale i nauczyciele mieli jedynie zdalny kontakt z uczniami. Z tego powodu utrudnione były szkolne eksperymenty i poznawanie przyrody. W znacznie większym stopniu w proces edukacji włączyli się sami rodzice. To dla nas pewnego rodzaju inspiracja - przecież tak może być zawsze, niezależnie od epidemii i społecznej izolacji. Skoro rodzice od zawsze w mniejszym czy większym stopniu uczestniczyli w edukacji własnych dzieci to może warto pomyśleć o metodycznym wsparciu nie tylko nauczycieli ale i rodziców? Dodatkowo, w takim wspólnym z własnymi dziećmi poznawaniu przyrody uczą się i rodzice a więc osoby dorosłem.
Edukacja ustawiczna i pozaformalna. Jakże mocno aktywizująca! Także i z tego powody starannie analizujemy ankiety ewaluacyjne. Chcemy wiedzieć co i jak wyszło w projekcie ale i szukamy pomysłów na przyszłość: co i jak robić by osiągać zakładane rezultaty. I
pełniej realizować trzecią, społeczna misje Uniwersytetu. Kolejny przykład.
Czy w dłuższej perspektywie czasowej można wyciągnąć z Państwa obserwacji wnioski dotyczące rozwoju kompetencji kluczowych waszych uczniów (dzieci), takich jak: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętność uczenia się?
|
Gdzie na osi: 1 – brak wpływu, 5 znaczący wpływ |
Jak widać z ankiet bardzo wyraźny i znaczący jest wpływ na kompetencje matematyczno-przyrodnicze, mniejszy jest wpływ ma umiejętności rozwiązywania problemów czy pracy zespołowej. To zrozumiałe. W zdalnym nauczaniu znacznie trudniej pracować w zespole. Niemniej zaleta webinariów i kursów on lane jest to, że można dotrzeć do uczniów i rodziców mieszkających daleko od ośrodków akademickich. Ich kontakt z naukowcami jest znacznie utrudniony. Trzeba zatem łączyć dwie formy: bezpośredniego kontaktu jak i zdalnego, internetowego. Na pewno więc warto rozwijać nauczanie hybrydowe. Widzimy w tym ważną rolę uniwersytetu i środowiska akademickiego.
Czy Państwa zdaniem kontakt z naukowcami i sprzętem laboratoryjnym ma wpływ na postawy i rozbudzanie ciekawości i uczniów? Już w przyszłym roku będziemy zapraszać na pikniki i zajęcia na terenie uczelni (projekt
Spotkania z Nauką). Nie zawsze i nie wszyscy będą mogli przyjeżdżać na zajęcia w kontakcie bezpośrednim. Czy wykłady on line mogą być dobrym uzupełnienie do aktywności szkolnej lub rozwijania zainteresowań przyrodniczych w domu? (37 odpowiedzi)
- Tak
- tak
- Oczywiście
- Jest to bardzo dobra i ciekawa forma uzupełnienia aktywności szkolnej jak i metoda na rozbudzenie oraz rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.
- Mogą, ale tylko w minimalnym stopniu i to jako uzupełnienie.
- Takie wykłady są "oderwaniem" od zwykłych zajęć.
- Pozwalają uczestniczyć w szerszym gronie na zajęciach, poznawać nowych ludzi oraz poznawać inne formy komunikacji.
- TAK
- Sądzę, że to dobra forma uzupełnienia wiedzy.
- Moim zdaniem nie będzie to już tak ciekawe jak spotkanie na żywo ale lepsze to niż żadna wiedzą
- Tak, bardzo dobrym
- Zdecydowanie tak.
- Tak - jak najbardziej.
- Raczej tak
- Myślę, że to ciekawa forma.. zawsze jednak możliwość obcowania z naukowcami i obserwacja budzi większą ciekawość i zainteresowanie.
- Zawsze kontakt z kompetentnym wykładowcą daje możliwość rozwoju.
- Wykłady jednak nie mogą być za długie jednorazowo.
- Myślę, że jeśli nie będzie możliwości kontaktu osobistego, wykłady on line w jakiś sposób również będą dobrym uzupełnieniem.
- Osobiście uważam jednak, że z kontaktu bezpośrednio można wynieść z zajęć więcej.
- Dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach on-line.
- Absolutnie tak.
- Uważam że jest to rewelacyjny sposób.
- Mogą być dobrym uzupełnieniem chociaż lepszy jest bezpośredni kontakt
- Mogą stanowić doskonałe uzupełnienie aktywności szkolnej oraz z pewnością będą wpływać na rozwijanie zainteresowań poznawczych uczniów.
- Zdecydowanie lepszą formą przekazywania wiedzy jest kontakt face to face
- Uzupełnieniem tak.
- Uważam to za bardzo dobre rozwiązanie - myślę ze to pozwoli na dotarcie do szerszego grona odbiorców
- Oczywiście, są bardzo pomocne i zachęcają uczniów do samodzielnego myślenia, rozbudzają zainteresowania, zachęcają do obserwacji.
Co na uczniów ma największy wpływ w dłuższej perspektywie czasowej? Jakie formy lub które zajęcia: wykłady w szkole, warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, wykłady on line (webinaria), konsultacje z naukowcami w wykonywanie eksperymentów w szkole? (36 odpowiedzi)
- Warsztaty w szkole
- Udział w zajęciach ma uczelni
- Wszystkie te formy i zajęcia są odpowiednie, ale z racji tego, że nie posiadam odpowiednio wyposażonej pracowni chemiczno-biologicznej a uczniowie najlepiej uczą się poprzez praktyczne rozwiązywanie problemów/obserwacje - 1)warsztaty szkolne , 2) eksperymenty +konsultacje 3) wykłady online 4) udział w zajęciach na uczelni 5) wykłady w szkole (w takiej kolejności)
- Wykonywanie eksperymentów w szkole
webinaria
- Dla uczniów szkoły podstawowej warsztaty w szkołach i na uczelni są najbardziej trafne.
- Wszystkie formy są ciekawe jeżeli są prowadzone przez nauczycieli z pasją, jeśli są przeplatane zajęcia dzieci również nie nudzą się bo czekają na coś innego.
- Warsztaty w szkole i zajęcia na uczelni
konsultacje z naukowcami w wykonywaniu eksperymentów w szkole, webinaria
- Warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni.
warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje z naukowcami...
- udział w zajęciach na uczelni, wykonywanie eksperymentów
- wykonywanie eksperymentów w szkole
udział w zajęciach na uczelni, wykłady on line, konsultacje z naukowcami
- Największy wpływ mają zajęcia prowadzone w szkole, bo są regularne, ale zajęcia na uczelni i webinaria są bardzo atrakcyjnym urozmaiceniem i uzupełnieniem codziennych zajęć szkolnych.
- Warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje z naukowcami
- Doświadczenia
- Myślę, że udział w warsztatach zarówno w szkole, jak i na uczelni.
- Eksperymenty w szkole, zajęcia na uczelni
warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje
Wykonywanie eksperymentów, wykłady on line
- Uważam, ze udział w zajęciach na uczelni, nie zawsze uczniowie jednak mają taka możliwość czy są na miejscu, więc kolejne wykłady i warsztaty w szkole łącznie z eksperymentowaniem, najmniej webinaria.
- Zajęcia na uczelni, webinarium i eksperymenty
- Uważam ze na 1 miejscu jest praktyka.
- Webinaria są świetną formą, możliwością na spotkania z wybitnymi profesorami.
- Wykłady i zajęcia w szkole a także konsultacje z naukowcami
- Warsztaty w szkole, konsultacje z naukowcami
- Sądzę, że każda z wymienionych form ma swój udział w rozwoju poznawczym dzieci.
- warsztaty w szkole
- warsztaty w szkole jak również udział w zajęciach na uczelni
- warsztaty w szkole, udział na zajęciach na uczelni
- Warsztaty w szkole, wykonywanie eksperymentów ale także wykłady online
- największy wpływ jednak ma udział w zajęciach praktycznych
- warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni
- Każda forma mile widziana 😊
- Wykonywanie eksperymentów
Co państwo sugerujecie rozwijać w przyszłości by efekty edukacyjne z waszej perspektywy były najlepiej rozwijane. Czyli jak budować współpracę uniwersytetu ze szkołami i samorządami by budować dobre środowisko edukacyjne.
Co jeszcze byście chcieli napisać o doświadczeniach z realizacji projektu i współpracy z UWM? (17 odpowiedzi)
- Pozytywne, ciekawe, nowatorskie doświadczenie i ujęcie zagadnień przyrodniczych w przyswajalnej dla ucznia formie
- Projekt był bardzo ciekawy ze względu na formę jego przeprowadzenia.
- Tematyka dobrana do wieku i obowiązującej sytuacji.
- Bardzo dobre podejście wykładowców do uczniów.
- nie mam więcej uwag
- Ciekawe i bardzo pouczające zajęcia.
- Mamy nadzieję, że jeszcze będziemy mogli uczestniczyć w podobnych.
- Wykłady na uczelni rozbudzają ciekawość naukową dziecka, zachęcają to pogłębienia wiedzy i dzielenia się nią z innymi.
- To było bardzo interesujące doświadczenie,
- Novum dla dzieci;-)
- Rozbudzenie ciekawości odkrywania poznawania przyrody w najbliższym otoczeniu
- Będę obserwowała z zaciekawieniem przebieg realizacji projektu oraz współpracy z UWM:)
- Świetna inicjatywa, powodzenia!
- Fajne zajęcia, dziecko chętniej się uczy
- Uważam że szkoły podstawowe powinny być inspirowane oraz zapraszane jak najczęściej na wykłady, webinaria, spotkania, udziały w projektach, warsztatach.
- Im większa współpraca im większa ilość typ fajniejsze efekty wyższy poziom
- Więcej takich projektów
- Było to bardzo istotne wsparcie nauczycieli w sytuacji nauczania zdalnego.
świetne zajęcia, bardzo cenna współpraca, uśmiech na twarzach uczniów po zajęciach, pozytywne reakcje rodziców to najlepsza rekomendacja
- Bardzo dziękuję za umożliwienie mnie i mojej klasie udziału w niezwykle ciekawych webinariach.
- Bardzo serdecznie dziękuję za możliwość uczestniczenia w webinarium.
- Dziękuję prowadzącej, profesjonalne, adekwatne do wieku odbiorców, merytoryczne przeprowadzenie spotkania.
- Były interesujące