środa, 29 maja 2019

Kawiarnia naukowa w Dywitach: Gatunki inwazyjne zwierząt – dlaczego są niemile widziane?


Gatunkami inwazyjnymi nazywamy obce gatunki, które w nowym środowisku rozprzestrzeniają się naturalnie lub z udziałem człowieka i stanowią zagrożenie dla fauny i flory danego ekosystemu, konkurując z gatunkami rodzimymi o niszę ekologiczną, a także przyczyniając się do wyginięcia gatunków miejscowych. Mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi i powodować negatywne skutki gospodarcze. Inwazje obcych gatunków uznawane są obecnie za jedno z największych zagrożeń dla światowej przyrody. Gatunki inwazyjne stanowią drugie - zaraz po niszczeniu siedlisk - największe zagrożenie dla światowej bioróżnorodności, głównie przez zmniejszenie populacji lub eliminowanie gatunków rodzimych, poprzez konkurencję pokarmową, drapieżnictwo lub przekazywanie patogenów oraz zakłócanie funkcjonowania ekosystemów. Od XVII wieku inwazyjne gatunki obce przyczyniły się do wyginięcia prawie 40% gatunków zwierząt, dla których przyczyna wyginięcia jest znana. Duża skala tego problemu wynika między innymi z faktu, że jest to jeden z najbardziej dynamicznych procesów przyrodniczych będących skutkiem rozwoju cywilizacji a jednoczesny brak przewidywalności skutków inwazji utrudnia charakterystykę tego problemu. Szacuje się, że w Europie występuje obecnie ok. 12 tys. gatunków obcych, z czego ok. 10% stanowią gatunki uznawane w różnym stopniu za szkodliwe.

Znaczna liczba gatunków inwazyjnych została wprowadzona celowo przez człowieka, np. jako rośliny ozdobne (np. kasztanowce) lub ogrodowe (np. pomidory, ziemniaki), zwierzęta ozdobne (żółwie czerwonolice) lub hodowlane (karp, bażant, norka amerykańska). Inni niepożądani goście przybyli przypadkowo jako „pasażerowie na gapę” (babka bycza, ślinik luizjański, krabik amerykański), najczęściej w trakcie transportu (lotniczego, lądowego czy na statkach). Gatunki obce przedostają się do środowiska również poprzez zamierzone lub przypadkowe wypuszczenie do środowiska zwierząt (głownie są to płazy, gady i ryby) i roślin hodowanych w domu lub w przydomowych ogródkach. Jeżeli dla danego gatunku nowe środowisko jest wystarczająco podobne do rodzimego, gatunek ten może przetrwać i rozmnażać się. Dodatkowo, nie napotykając naturalnych wrogów lub innych ograniczeń gatunek może stać się inwazyjny. Proces ten wpływa na wzrost kosztów społeczno-ekonomicznych, zdrowotnych i ekologicznych na całym świecie. Według szacunków Komisji Europejskiej łączna wartość szkód w zbiorach i w infrastrukturze oraz kosztów zwalczania gatunków inwazyjnych w państwach członkowskich wynosi ok. 12 mld euro rocznie.

Niektóre gatunki inwazyjne stanowią zagrożenie dla ludzi. Komar tygrysi (azjatycki) jest nosicielem ponad 20 wirusów (np. gorączki denga, żółtej febry). Dostał się do Europy najprawdopodobniej wraz z transportem z Azji używanych opon i roślin. Natomiast barszcz Sosnowskiego (sprowadzony jako roślina pastewna) to inwazyjna roślina, której wodnisty sok może powodować oparzenia skóry człowieka.

Ponieważ gatunki inwazyjne to problem międzynarodowy, kluczowym w rozwiązywaniu problemu wydaje się nie tylko międzynarodowa współpraca oraz uregulowania prawne w poszczególnych krajach ale też budzenie w społeczeństwie świadomości zagrożeń jakie mogą dla rodzimej przyrody stanowić niektóre gatunki obce.

Dr hab. Dorota Juchno

poniedziałek, 27 maja 2019

Nabór uczestników na letnie obozy edukacyjne

W ramach Warmińsko-Mazurskiego Uniwersytetu Młodego Odkrywcy 2.0 zaplanowane zostały dwa obozy letnie w następujących terminach:
  • 21-26 lipca 2019
  • 4-9 sierpnia 2019
Zakwaterowanie i zajęcia na terenie Kortowa (miasteczko uniwersyteckie UWM). Koszty zakwaterowania (noclegi, wyżywienie) oraz zajęcia są dla uczniów bezpłatne.

Zgłoszenia indywidualne prosimy przesyłać do 15 czerwca br. na adres stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl lub poczta zwykłą (zalecane jest jednak wcześniejsze zgłoszenie elektroniczne): Stanisław Czachorowski, Katedra Ekologii i Ochrony Środowiska, UWM w Olsztynie, Plac łódzki 3, 727 Olsztyn.

Dokumenty do wypełnienia w procesie rekrutacji:

sobota, 25 maja 2019

Związki grzybów z roślinami


,,Związki grzybów z roślinami'' czyli o tym, jak rośliny bez grzybów żyć nie mogą lub przez grzyby żyć nie mogą. Fascynujący Dzień Roślin 2019.05.24

Fot. Anna Biedunkiewicz Holowenczak










poniedziałek, 29 kwietnia 2019

Pomóżmy olsztyńskim Odyseuszom Umysłu polecieć do USA na finał !


Toczą się dyskusje o edukacji jako takiej i niezbędnych kompetencjach, wśród których wymieniana jest kreatywność i praca zespołowa. Jest okazja wesprzeć młodych Odyseuszy Umysłu.


 „W tym roku szkolnym nasza 6-osobowa drużyna wybrała problem o profilu technicznym pt. ,,Do zobaczenia w ukryciu". Zadaniem uczniów było samodzielne skonstruowanie oryginalnego mechanicznego stworzenia, potrafiącego na różne sposoby wizualnie wtapiać się w otoczenie. Istota podczas przedstawienia ,,ukrywała się na widoku" przed pewnym poszukiwaczem, który z jakiegoś niebanalnego powodu chciał ją odnaleźć. Podczas przygotowanego przez drużynę 8-minutowego przedstawienia stworzenie musiało trzykrotnie zmienić swój wygląd, za każdym razem wykonując w tym celu inną czynność, dzięki temu pomyślnie uniknęło wyśledzenia. Wreszcie - dokonując czwartej - finalnej przemiany, ukazało się w swojej prawdziwej, ale zaskakującej postaci.”

Laureaci wygranej I stopnia zakwalifikowani do reprezentowania Polski podczas 40. Światowych Finałów Odysei Umysłu w Michigan w USA to uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Olsztynie z klasy Vb i Vi w składzie: Filip Gmurkowski, Wojciech Grabowski, Hubert Kruszewski, Tatiana Maciąg, Paulina Malinoś, Franciszek Podgórski (trenerzy drużyny: Katarzyna Budek, Anna Kuskowska-Smułka) Teraz gra toczy się o być albo nie być drużyny, czyli laureata I stopnia 28. Ogólnopolskiego Finału Odysei Umysłu w Gdyni w dniach 30-31 marca 2019 r.

Wygrali prawo reprezentowania Polski na 40. Światowych Finałach Odysei Umysłu w Michigan w USA, ale żeby oszczędzić dzieciom rozczarowania, potrzebujemy uzbierać jeszcze 15 tys. złotych. Działamy dosłownie pod presją czasu, bo do 6 maja muszą opłacić koszty zakwaterowania i wyżywienia oraz bilety itp."

Odyseja Umysłu to program edukacyjny, stworzony w 1978 przez C. Samuela Micklusa a organizowany przez fundację Odyssey of the Mind mający na celu rozwijanie zdolności twórczych i zachęcanie do kreatywnego rozwiązywania problemów. Odyseja Umysłu to wartościowy program edukacyjny, realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Celem Odysei Umysłu jest inspirowanie rozwoju kreatywnego i krytycznego myślenia poprzez zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów.

Uczestnicy programu samodzielnie analizują różnorodne zadania, poszukują możliwości rozwiązania ich i trenują dochodzenie do rozwiązania dzięki wysiłkowi grupy. Celem programu jest rozwój zdolności twórczych młodych ludzi. W czasie realizacji projektu dzieci i młodzież uczą się kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych, które rozwiązać można na wiele sposobów.

Głównymi wymogami stawianymi przed uczestnikami programu są: a) samodzielne tworzenie rozwiązań (bez podpowiedzi i ingerencji ze strony osób trzecich), b) odpowiedzialność za własne pomysły i proponowane rozwiązania, c) szacunek dla odmiennych osobowości, pomysłów i poglądów, który przekłada się na dobrą współpracę w grupie.

Program Odysei Umysłu realizowany jest w drużynach działających w szkołach, uczelniach oraz innych placówkach oświatowych i wychowawczych przez odpowiednio wyszkolonych trenerów. Typowa drużyna składa się z 5-7 zawodników oraz trenera. Na zadania realizowane przez drużynę składają się tzw. zadania spontaniczne oraz problemy długoterminowe. Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. W programie są zachęcani by działali w duchu innowacji, łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Stawiane są przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów.

Jesienią każdego roku publikowanych jest pięć Problemów Długoterminowych. Drużyna wybiera jeden z nich, po czym przez kilka miesięcy samodzielnie projektuje, przygotowuje i udoskonala jego rozwiązanie. Uczestnicy razem analizują zadanie i zastanawiają się, jak można sobie z nim poradzić. Następnie wspólnie decydują jak to, co w ich pomysłach najlepsze, połączyć w 8-minutową prezentację – którą na wiosnę przedstawią sędziom oraz publiczności.

Podczas konkursu zespół musi się także zmierzyć z Problemem Spontanicznym – niepowtarzalnym zadaniem-niespodzianką, którego treści nie zna do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzy w zaledwie kilka minut. Odyseusze współzawodniczą ze sobą w czterech grupach wiekowych. Drużyny, które w poszczególnych kategoriach uzyskają najlepsze wyniki na Eliminacjach Regionalnych, awansują do Finału Ogólnopolskiego. Jego laureaci mogą z kolei reprezentować Polskę na Finałach Światowych w Stanach Zjednoczonych.

I teraz chodzi o to, by mieli za co polecieć do USA i reprezentować Polskę. Dołożycie się? Wesprzecie Odyseuszy Umysłu? 

czwartek, 25 kwietnia 2019

Biblioteczka z bezpłatnymi materiałami dla nauczycieli


Uruchomiona została strona z bezpłatnymi materiałami edukacyjnymi dla szkół i nauczycieli. Pierwsze opracowane dobre praktyki, filmy itp. już się pojawiły. Systematycznie będzie przybywało.

Adres internetowy: https://mlodziodkrywcy.ceo.org.pl/


środa, 24 kwietnia 2019

Informacja o przeniesionych zajęciach

W związku z trwającym strajkiem nauczycieli, zajęcia dla uczniów SP w Dywitach, planowane na 25 kwietnia br., odbędą się w innym, ustalonym później terminie.