Popularyzacja wiedzy przyrodniczej i budowanie kapitału naukowego wśród młodzieży, poprzez bezpośredni kontakt z naukowcami i udział w zajęciach laboratoryjnych oraz kawiarniach naukowych. Rozwijanie kompetencji, rozbudzanie ciekawości poznawczej, stymulowanie intelektualnego, aksjologicznego i społecznego, inspirowanie do twórczego myślenia i rozwijania własnych pasji.
poniedziałek, 12 czerwca 2017
niedziela, 11 czerwca 2017
Laboratorium w szufladzie – Biologia
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią rozpoczynamy cykl prezentacji pomocy dydaktycznych, przydatnych w codziennej pracy nauczyciela przedmiotów przyrodniczych jak i opiekunów Klubów Młodych Odkrywców.
Na początek przedstawią „Laboratorium w szufladzie – Biologia” Stanisława Łobodziaka, wydane przez Wydawnictwo Naukowe PWN w 2016 roku. Wygodny format, kolorowy spis treści (coś dla wzrokowców – stopień trudności doświadczeń oznaczono kolorami w spisie treści), liczne objaśnienia i ciekawostki ze świata nauki. Zróżnicowany poziom trudności. Dla dużych i dla małych. A dla najmłodszych - pod opieką i przy współudziale dorosłych. To nawet plus, bo rodzic będzie mógł sam poeksperymentować – przecież dziecko będzie znakomitym usprawiedliwieniem i pretekstem! Dorosly bawiący się na trawniku wyglądałby podejrzanie, ale z dzieckiem to wygląda na odpowiedzialnego i opiekuńczego! W sam raz na wakacje. Bo przecież nauka może być przyjemnością i przygodą.
Średnio miękkie okładki wygodne są także w warunkach terenowych. Na końcu kilka stron z przeznaczeniem na notatki. Omawiana książka to bogato ilustrowane źródło pomysłów, część do wykonania w domu i kuchni, część wymaga doświadczenia i dostępu do specjalistycznych odczynników i sprzętu laboratoryjnego. Kilka doświadczeń można wykonać nawet na trawniku. Lub wykorzystać obserwacje z miejskiej łąki by kontynuować w domowej kuchni lub szkolnej pracowni. Do wykorzystania w terenie polecam w szczególności kilka doświadczeń o glebie, wodzie i fotosyntezie.
Zaletą książki są nie tylko propozycje doświadczeń i dobre opisanie wykonania – niczym w książce kucharskiej. Znajdują się także omówienia, ciekawostki i inne informacje, poszerzające wiedzę o przyrodzie. Nie chodzi przecież o efekt wow, ale zachętę do obserwacji i dalszego zgłębiania tajemnic przyrody.
Zatem weź książkę i idź na trawnik pod blokiem, na skwer, do parku. Albo w czasie wakacyjnego wyjazu do lasu, nad jezioro czy nad morze. Siądź i czytaj, najlepiej dzieciom. Rozbudź w nich pasję czytelniczą i ciekawość świata. Skąd wziąć dzieci na podwórku, gdy siedzą w domu przed komputerami lub tabletami? Poszukaj ich w przedszkolu albo „wypożycz” od sąsiadów. Razem z sąsiadami. Bo może ktoś upiecze ciasto lub zrobi domową lemoniadę. A może uda się zjeść coś z łąkowych chwastów? To także pretekst by sięgnął po odpowiednią literaturę faktu.
Jeszcze inna możliwością jest wspołpraca z Klubami Młodych Odkrywców. Nie musisz być nauczycielem w szkole. Opiekunem Klubu Młodego Odkrywcy można zostać bez etatu w szkole. Wspomnianą książkę można także wykorzystać w nauczaniu domowym.
Laboratorium w szufladzie – Biologia można polecić także doświadczonym uczniom, do samodzielnego poznawania przyrody. W razie problemów... zapraszamy na konsultacje na Uniwersytet Młodego Odkrycy oraz organizowane na Wydziale Biologii i Biotechnologii różnego rodzaju pikniki naukowe (np. we wrześniu Olsztyńskie Dni Nauki i Europejska Noc Naukowców, w styczniu ogólnopolska Noc Biologów, w maju międzynarodowy Dzień Fascynujących Roślin itd.)
c.d.n.
Stanisław Czachorowski
![]() |
(Te książki też dokładniej zaprezentujemy: Fizyka, Optyka, Matematyka, Eletrotechnika, elektronika, miernictwo, Modelarstwo i robotyka.) |
KMO z SP 6 w Olsztynie na zajęciach w szklarni
Już 17 czerwca uroczyste zakończenie roku akademickiego na Warmińsko-Mazurskim Uniwersytecie Młodego Odkrywcy a jeszcze trwają zejęcia. Tym razem krótka relacja z zajęć Klubu Młodego Odkrywcy z SP nr 6 w Olszttnie, przysłane przez panią Małgorzatę Rawińską.
Czekamy na kolejne ralacje. To był (i jeszcze jest) intensywny rok akademicki dla Młodych Odkrywców. Niebawem zamieszcze liczbowe podsumowanie.
Stanisław Czachorowski
piątek, 9 czerwca 2017
Krótka fotorelacja z pikniku naukowego w szkole w Szczytnie
9. czerwca odbył się w Szczytnie szkolny festiwal nauki. Z wykładem przyjechała dr Ewa Sucharzewska. Niebawem obszerniejsza relacja.
Fot. Barbara Łada
St. Cz.
Pozdrowienia z UMO
Chciałbym Państwu jeszcze raz podziękować za zachęcenie młodzieży do wizyty w moim laboratorium i uczestniczenia w zajęciach pt. „Geometria wzrostu korzeni” lub „Pyłki kwiatowe i zarodniki grzybów jako miarki do mierzenia obiektów mikroskopowych (śladami Roberta Hooke’a i Antonie van Leeuvenhoeka)”. Mam nadzieję, że dzieciaczkom zajęcia przypadły do gustu. Chciałbym Państwu wysłać tytułem pamiątek trochę zdjęć i materiałów uzupełniających do tych zajęć. Więcej zdjęć znajdziecie Państwo w linku, jakie przesłałem mailem.
Pozdrawiam serdecznie,
dr Dariusz Michalczyk
czwartek, 8 czerwca 2017
Zapowiedź cyklu na wakacje (o książkach przydatnych w szkole i na łące)
Już niebawem koniec roku akademickiego na Warmińsko-Mazurskim Uniwersytecie Młodego Odkrywcy. Ale nie zaprzestajemy naszej działalności. Będziemy wspierać Kluby Młodego Odkrywcy oraz nauczycieli. Już niedługo na naszym blogu zaczniemy prezentować książki, kanały popularnonaukowe na YouTube i inne materiały edukacyjne, przydatne w szkole i edukacji biologicznej i przyrodniczej. Będzie co poczytać w wakacje. Zaglądajcie oraz nadsyłajcie swoje recenzje i opinie.
Stanisław Czachorowski
poniedziałek, 5 czerwca 2017
Konsultacje i spotkanie szkoleniowe dla nauczycieli
Nauczycieli współpracujących z Wydziałem Biologii i Biotechnologii w ramach Warmińsko-Mazurskiego Uniwersytetu Młodego Odkrywcy a także innych nauczycieli, zainteresowanych współpracą w przyszłości w zakresie wykładów i zajęć, realizowanych przez pracowników Wydziału (wyjazdowe oraz na terenie UWM), serdecznie zapraszamy na spotkanie szkoleniewe w dniu 10 czerwca 2017 r. (sobota) do sali Rady Wydziału w Collecium Biologiae (Kotrowo, ul. Oczapowskiego 1a, budynek wydziału Bilogii i Biotechnologii). Początek o godz. 12.30. Nauczyczyciele otrzymają zaświadczenia udziału w szkoleniu.
Zgłoszenia udziału (imię, nazwisko, szkoła lub instytucja) prosimy kierować na adres stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl lub telefonicznie 89 523-43-03. Udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Spotkanie szkoleniowe adresowane jest do nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów, opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy a także pracowników domów kultury, muzeów itd., rezlizujących różne formy edukacji pozaformalnej.
W czasie spotkania przedstawimy akcje i projekty, adresowane do szkół (np. "Wypożycz sobie naukowca",,Przyjedź do nas na warsztaty") oraz planowane wspolne projekty (kawiarnie naukowe, Klubu Młodego Odkrywcy, kolejna edycja Uniwersytetu Młodego Odkrywcy itd.). Chcemy zastanowić się nad formami współpracy Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie ze szkołami w zakresie edukacji przyrodnioczej. Zarówno w odniesieniu do uczniowskich projektów badawczych, wykładów i zajęć w szkole jak i zajęć prowadzonych na terenie UWM. Zastanowimy się jak efektywnie wykorzystać różne pikniki naukowe (Noc Biologów, Olsztyńskie Dni Nauki, Europejska Noc Naukowców, itd.) oraz stałą współpracę on-line.
Stanisław Czachorowski
Zgłoszenia udziału (imię, nazwisko, szkoła lub instytucja) prosimy kierować na adres stanislaw.czachorowski@uwm.edu.pl lub telefonicznie 89 523-43-03. Udział w spotkaniu jest bezpłatny.
Spotkanie szkoleniowe adresowane jest do nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów, opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy a także pracowników domów kultury, muzeów itd., rezlizujących różne formy edukacji pozaformalnej.
W czasie spotkania przedstawimy akcje i projekty, adresowane do szkół (np. "Wypożycz sobie naukowca",,Przyjedź do nas na warsztaty") oraz planowane wspolne projekty (kawiarnie naukowe, Klubu Młodego Odkrywcy, kolejna edycja Uniwersytetu Młodego Odkrywcy itd.). Chcemy zastanowić się nad formami współpracy Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie ze szkołami w zakresie edukacji przyrodnioczej. Zarówno w odniesieniu do uczniowskich projektów badawczych, wykładów i zajęć w szkole jak i zajęć prowadzonych na terenie UWM. Zastanowimy się jak efektywnie wykorzystać różne pikniki naukowe (Noc Biologów, Olsztyńskie Dni Nauki, Europejska Noc Naukowców, itd.) oraz stałą współpracę on-line.
Stanisław Czachorowski
Subskrybuj:
Posty (Atom)