poniedziałek, 15 maja 2017

Biolog molekularny - współczesny Sherlock Holmes - fotorelacja z zajęć










Przygotowujemy ofertę zajęć na Noc Naukowców i Olsztyńskie Dni Nauki


Specjalnie dla Klubów Młodego Odkrywcy przygotowujemy specjalną oferetę na Olsztyńskie Dni Nauki i Sztuki (27-28 wrzęnsia 2017 r.) oraz Europejska Noc Naukowców (29 września). Bea zajecia laboratoryjne dla zorganizowanych grup szkolnych jak i propozycje dla rodzin oraz Klubów.

Jedna ze zgłoszonych juz propozycjie będzie: cykl zajec pt. O chruściku z Jeziora Czarnego. Edukacyjne i przyrodnicze opowieści dla całej rodziny, (Stanisław Czachorowski, Anna Mikita).

 Wspólne (rodzinne) poznawanie przyrody i robienie zabawek z byle czego. Obserwacja żywych chruścików w akwarium krótkich filmików z życiem chruścików, słuchanie bajki kamishibai o życiu chruścików oraz tworzenie zabawek w formie chruścika z domkiem (takich jak na załaczonych fotografiach). Przykład wspólnych zabaw, nauczeństwa i edukacji pozaformalnej w przestrzeni publicznej. Jak blisko domu obserwować przyrodą i ja z niczego można zrobić zabawkę edukacyjną oraz tworzyć opowieści o przyrodzie (wykorzystując mobilny internet).

Chruściki (Insecta: Trichoptera) to owady, które w stadium larwalnym żyją w wodzie a dorosłe żyją na lądzie i prowadzą nocny tryb życia. Larwy budują przenośne domki lub sieci łowne. Są łatwe w obserwowaniu i występują wszędzie. Domki budują z przędzy jedwabnej, patyczków, części roślin, a także ze złota i drogich kamieni.

Planowany harmonogram (miejsce: Biblioteka Uniwersytecka UWM):

  • 16.30-19.30 – oglądanie żywych chruścików w akwariach (i innych stworzeń wodnych z jeziora) oraz krótkich filmików. 
  • 16.30 bajka kamishibai o chruściku z Jeziora Czarnego(ok. 20 minut) 
  • 17.00-19.00 szycie i klejenie maskotek w kształcie chruścików, warsztaty konstrukcyjne zrób sobie chruścika 
  •  19.00 – bajka kamishibai (ok. 20 minut)
Szzczegółowy program Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki oraz Europejskiej Nocy Naukowców pojawi się we wrzesniu.

Stanisław Czachorowski

Liczymy motyle czyli wakacyjne zadanie dla Klubów Młodego Odkrywcy


Fundacja Inkubator Kreatywności zaprasza wszystkich miłośników motyli do przyłączenia się do naszego projektu, który ma na celu ochronę populacji motyli dziennych i nocnych. W ramach projektu w lipcu i sierpniu odbędą się liczenia motyli dziennych, jak również świecenia nocne, dzięki którym policzone zostaną motyle nocne. Każdy może przyłączyć się do tej akcji i wesprzeć nasze działania w ochronie motyli. Wystarczy tylko wydrukować kartę do liczenia motyli dziennych i poświęcić zaledwie 15 min. na policzenie poszczególnych gatunków motyli w swoim ogrodzie, na łące, czy w parku. Zanotowane informacje należy przesłać mailowo pod wskazany adres na karcie. Dane ilościowe zostaną następnie odesłane przez nas do organizacji zajmującej się ochroną motyli - Butterfly Conservation z siedzibą w hrabstwie Dorset w Wielkiej Brytanii. Świecenia nocne odbędą się na terenie okolic Marcinkowa – o dokładnym terminie poinformujemy w lipcu.

Liczenia populacji motyli mają zapobiec ginięciu poszczególnych gatunków motyli w przyszłości.

Projekt realizowany przy ścisłej współpracy z Butterfly Conservation z Wielkiej Brytanii oraz z Wydziałem Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Projekt dofinansowany z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Magdalena Markiewicz‎

Grupa na Facebooku: Motyle WM

Szczegółowa informacja jak liczyć motyle już niebawem.

piątek, 12 maja 2017

Zajęcia w terenie i w laboratorium


Czwartek 11 maja był bardzo pracowitym dniem na Warmińsko-Mazurskim Uniwersytecie Młodego Odkrywcy. Odbywały się liczne zajęcia w laboratoriach ale i w terenie. Wszak już wiosna i przyrodę można poznawać w naturalnym laboratorium.

Nie zabrakło także wyjazdowych zajęć w Łężanach dla uczniów z Dobrego Miasta.

(fot. Agnieszka Pacyńska-Czarnecka, Katarzyna Przybysz, Stanisław Czachorowski)











czwartek, 11 maja 2017

Żywa biblioteka przy malowaniu dachówek


W piątkowe popołudnie zapraszamy wszystkich chętnych Klubowiczó i naszych Studentów Uniwersytetu Młodego Odkrywcy na rozmowy przy malowaniu dachówek. Malować bedziemy mole ksiązkowe a rozmawiać o przyrodzie i o ksiazkach.

Stanisław Czachorowski

Więcej na temat spotkania:

sobota, 6 maja 2017

Obiad podano, czyli co ptakom smakuje najlepiej zimą

Tytuł: Obiad podano, czyli co ptakom smakuje najlepiej zimą

Autor/wykonawca: dr Andrzej Górski, mgr Krzysztof Lewandowski 

Powiązanie z innymi zajęciami:
„Ptasie peregrynacje czyli jak i dokąd lecą ptaki ”.

Umiejscowienie w cyklu naukowym: eksperymenty i obserwacje, wyciąganie wniosków, pisanie sprawozdania,

Zalecany wiek uczestników: gimnazjum

Typ (forma) zajęć:  wyłącznie w okresie styczeń-luty

Wprowadzenie 
Wśród ptaków pozostających u nas na zimę dominują gatunki odżywiające się pokarmem roślinnym (nasiona, owoce). Zapotrzebowanie energetyczne ptaków w tym okresie jest bardzo wysokie, dlatego mimo że zjadają każdy napotkany pokarm preferują przede wszystkim pokarmy wysokoenergetyczne. Krótki zimowy dzień ogranicza okres żerowania ptaków do zaledwie kilku godzin na dobę, dlatego tez ptaki chętnie odwiedzają karmniki, gdzie najczęściej znajdują właściwy dla siebie pokarm.

Cele (zajęć) 
Celem zajęć jest określenie, który z zaproponowanych ptakom kilku rodzajów pokarmu jest przez nie wybierany najczęściej? Jakie gatunki ptaków korzystają z pokarmu wyłożonego w karmniku? Z jaką częstotliwością różne gatunki odwiedzają karmnik?

Zakładane efekty 
Uczeń potrafi rozpoznać gatunki ptaków zimujące w mieście (odwiedzające karmnik). Uczeń umie prowadzić dziennik obserwacji terenowych. Uczeń umie napisać sprawozdania z badań i wyciągnąć z nich wnioski. Uczeń współpracuje z innymi osobami w grupie. Potrzebne materiały i pomoce dydaktyczne: stopery, karty obserwacji.

Przebieg zajęć 
„Obiad podano, czyli co ptakom smakuje najlepiej zimą ” cz. I – 2 godziny lekcyjne
1) Zapoznanie z pospolitymi gatunkami ptaków zimującymi w Polsce.
2) Pokarm zimowy ptaków zostających na zimę w naszym kraju.
3) Omówienie karty obserwacji.
4) Omówienie przebiegu terenowej części ćwiczenia.

„Obiad podano, czyli co ptakom smakuje najlepiej zimą ” część II – 4 godziny lekcyjne
1) Podział grupy na dwuosobowe zespoły
2) Rozłożyć w karmniku 4-5 rodzajów pokarmu w ściśle odmierzonych ilościach
3) Prowadzić obserwacje przez 15 min. notując: - gatunki przylatujących ptaków - ich liczebność - częstotliwość przylotów poszczególnych gatunków
4) Po upływie 15 min. sprawdzić jakie rodzaje pokarmu i w jakiej ilości zostały przez ptaki zjedzone, a następnie uzupełnić pokarmy do sytuacji wyjściowej.
5) Wszystkie obserwacje zapisujemy w odpowiednich miejscach na karcie obserwacji.

 „Obiad podano, czyli co ptakom smakuje najlepiej zimą ” część III – 2 godziny lekcyjne
1. Opracowanie zebranych obserwacji w formie pisemnego sprawozdania
2. Na podstawie danych zebranych przez siebie i przez inne zespoły podczas pierwszego ćwiczenia dokonaj analizy materiału: - które rodzaje pokarmu są preferowane przez ptaki? - jakie gatunki ptaków korzystają z karmnika? - jak często poszczególne gatunki przylatują do karmnika?
3. Sporządź wykresy analizowanych zjawisk.
 4. Czy na podstawie przeprowadzonych badań można wyciągnąć wnioski czym najlepiej dokarmiać ptaki?

Czy przewidywana jest forma jakiegoś sprawozdania z wykonania eksperymentu (obserwacji)?
- Sprawozdanie w formie pisemnej.

Czy autor/wykonawca będzie mógł udzielić konsultacji po zajęciach w ramach Klubu Młodego Odkrywcy (internetowo) lub formie Żywej Biblioteki (konsultacje bezpośrednie lub internetowe)?
- TAK (internetowo)

Polecana literatura do tematu
Wszelka literatura poświęcona dokarmianiu ptaków. Np.: http://otop.org.pl/ptasie-porady/dokarmianie/czym-i-jak-dokarmiac/

Co dalej? (zadania po zajęciach)
Np. prezentacja multimedialna na szkolnym festiwalu nauki. Można prowadzić samodzielne obserwacje ptaków w miejscu zamieszkania.