środa, 3 czerwca 2020

Jakie są efekty naszego projektu? Przykład 1.


Projekt się zakończył a my analizujemy jego rezultaty. Przykład z jednej gminy, ankieta wypełniania przez nauczycieli i rodziców. Sprawdzaliśmy długoterminowe efekty projekty. Jest to uzupełnienie do  ankiet wypełnianych przez uczniów bezpośrednio po zajęciach. Tym razem sprawdzaliśmy wpływ na kompetencje kluczowe. 



(Gdzie na skali: 1- niezadowoleni , 10 - bardzo zadowoleni)

(Gdzie na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ)

(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ)

(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ)

(na skali: 1- brak wpływu , 5 - znaczący wpływ)

Interesujące były także komentarze nauczycieli i rodziców. Uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w zajęciach na uczelni w salach laboratoryjnych. Czy kontakt z naukowcami i sprzętem laboratoryjnym miał wpływ na postawy i rozbudzanie ciekawości i uczniów? Jak bezpośredni kontakt z pracownikami uniwersytetu i laboratoriami wpłynął na uczniów Państwa zdaniem? Czy udział w projekcie wspomagał Wasze działania dydaktyczne? W tej analizowanej gminie na powyższe pytanie uzyskaliśmy 33 odpowiedzi:
  • Tak 
  • Uczniowie zadowoleni z zajęć opartych na doświadczeniach. 
  • Wzbudziło to ciekawość dziecka.
  •  Zajęcia rozwinęły ciekawość mojego dziecka przedmiotem biologia. 
  • Z całą pewnością możliwość poznania osprzętu laboratoryjnego było czymś niezwykle interesującym i pchającym do szukania dodatkowych informacji na ten temat. 
  • Doznania poznawcze związane z doświadczeniami, z możliwością obejrzenia okazów ciekawych roślin dawał rewelacyjny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań w innych źródłach wiadomości na ten temat. 
  • Nie wiem. 
  • Córka zaczęła interesować się badaniami laboratoryjnymi, zbiera pieniążki na mikroskop. 
  • Tak wspomagał. Miał duży wpływ na moją córkę, miała możliwość bezpośrednio uczestniczyć w zajęciach i wracała zadowolona. 
  • Pozytywnie. 
  • Dużo pytań i chęć poznania owadów roślin.
  • Opowiadanie poznanych ciekawostek 
  • Wpłynął bardzo pozytywnie, tak wspomógł rozbudzenie ciekawości poznawczej.
  • Udział w projekcie wspomagał działania. 
  • Córka mogła zobaczyć jak wygląda prawdziwe laboratorium, miała styczność z badaniami, których w szkole na pewno by nie przeprowadzano. 
  • Wpłynął, zainteresowały go bardzo tematy przyrodnicze. 
  • Myślę że wpłynął. 
  • Udział w projekcie wspomagał działania dydaktyczne, uczniowie na lekcjach (gdzie poruszane były zagadnienia, które poznali w ramach projektu) byli aktywni i na forum klasy korzystali ze zdobytej wiedzy i umiejętności. 
  • Zajęcia na uczelni sprawiały uczniom niesamowitą "frajdę", rozbudzały ciekawość poznawczą a jednocześnie stwarzały możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzętem laboratoryjnym, uczestniczenia w warsztatach i bycia na chwilę "studentem". 
  • Poruszanie się po budynkach uczelni, uczestniczenie w wykładach w auli to niesamowite i niezapomniane wrażenie. 
  • Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności, które nieosiągalne są w szkolnej rzeczywistości, ponieważ brakuje sprzętu i materiałów do badań, więc chętnie dzieli się zdobytą wiedzą z rówieśnikami, a i na lekcjach biologii zaskakiwali nauczyciela zdobytymi informacjami. 
  • Kontakt z pracownikami uniwersytetu oraz zajęcia w laboratoriach bardzo wspomagały zajęcia dydaktyczne, poprzez umożliwienie uczniom pracy na sprzęcie, do którego na co dzień nie mają dostępu. rozmowa z pracownikiem uniwersytetu pozwalała uczniom odkryć inne spojrzenie na otaczającą przyrodę uczniom towarzyszyły wielkie emocje związane z możliwością pracy w laboratoriach i korzystania ze specjalistycznych sprzętów oraz radość z kontaktu z pracownikami naukowymi (często padały stwierdzenia, że są to bardzo mili i pomocni ludzie) 
  • Tak, udział w projekcie zdecydowanie wpłynął na ciekawość poznawania nowych rzeczy i doświadczeń. Bezpośredni kontakt z pracownikami uniwersytetu i laboratoriami wpłynął na podniesienie poczucia własnej wartości uczniów, ośmielił do zadawania pytań, dociekania, zwiększył zainteresowanie przedmiotem. 
  • Uczniowie długo opowiadali sobie przebieg zajęć, wymieniali się wrażeniami. 
  • Otwartość pracowników uniwersytetu sprawiała, że chętnie zadawali pytania i poszerzali swoją wiedzę. 
  • Później podczas lekcji pojawiała się większa aktywność na zajęciach, uczniowie chętnie nawiązywali do tej wiedzy którą zdobyli podczas zajęć na uniwersytecie. 
  • Ciekawość oraz możliwość dotknięcia przyrządów laboratoryjnych np. mikroskopu, dziecko było bardzo zainteresowane po powrocie oraz bardzo dużo opowiadało o przeprowadzonych doświadczeniach. 
  • Dzięki uczestnictwu w projekcie, moje dziecko stało się bardziej komunikatywne i ciekawe świata. 
  • Wspomagał i wpłynął dobrze. 
  • Dobrze.
  • Tak 
  • Uczniowie czuli się docenieni , wyróżnieni 
  • Dziecko zrozumiało temat i widziało co robi. 
Co na uczniów miało największy wpływ w dłuższej perspektywie czasowej? Jakie formy lub które zajęcia? (32 odpowiedzi)
  • Zajęcia biologiczne 
  • Różne wyjazdy, np. do teatrów 
  • Zajęcia w laboratorium ze sprzętem 
  • Zajęcia, podczas których określano grupę krwi. 
  • Zajęcia praktyczne w laboratorium. 
  • Nie wiem 
  • Krwawe zajęcia, czyli jak badała swoją grupę krwi podobały jej się najbardziej. 
  • Bardzo podobały jej się zajęcia wszystkie ,przyroda , ale najbardziej podobało jej się ustalanie grupy krwi. 
  • Zajęcia z kryminalistyki Zajęcia pt. "Krwawe zajęcia" 
  • Labolatorium 
  • Noc biologów 
  • Zajęcia o nazwie "Świat w kropli wody" 
  • Poznawanie otaczającej rzeczywistości poprzez obserwację , doświadczenie, stosowanie elementów metody badawczej 
  • Zajęcia z kryminalistyki 
  • Zajęcia z pijawkami 
  • eksperymenty na korolach 
  • Najciekawszą formą dla uczniów były zajęcia labolatoryjne 
  • Zajęcia laboratoryjne, warsztaty 
  • Najciekawsze były krwawe zajęcia. zajęcia na uczelni oraz uczestnictwo w Nocy Biologów
  • największą radość odczuwały dzieci z pracy w laboratorium i możliwości przeprowadzania badań 
  • Zajęcia w laboratorium, praca z mikroskopem. 
  • Moim zdaniem największy wpływ na uczniów wywarły zajęcia w laboratorium. 
  • Największy wpływ maja wszelkie praktyczne zajęcia, ja obserwowałam na początku taką nieśmiałość, brak pewności siebie, że nie umiem. A na kolejnych zajęciach zmiana i łatwość w korzystaniu ze sprzętu. 
  • Największy wpływ miały zajęcia "Czy ananas odchudza","Noc Biologów" oraz "Od kwiatu do owocu". Jak również niecierpliwość kiedy będą kolejne zajęcia. 
  • Moje dziecko najbardziej polubiło zajęcia biologiczne a konkretnie badanie morfologii. 
  • Największy wpływ miały zajęcia przyrodnicze, poznawanie przyrody. 
  • Wykład o biedronkach 
  • Ciekawość, analiza dowodów 
  • Wszystkie zajęcia w formie ćwiczeń tzn. gdy brali aktywny udział. 
  • Zajęcia pod mikroskopem.

Ostatnie pytanie (wykres) wskazuje jakiej pomocy i jakiego wsparcie ze strony uczelni potrzebują nauczyciele: bezpłatnych materiałów dydaktycznych, współpraca z uczelnią w przygotowaniu małych projektów badawczych.

Co jeszcze byście chcieli napisać o doświadczeniach z realizacji projektu i współpracy z UWM? (21 odpowiedzi)
  • Mojej córce bardzo podobały się tę zajęcia 
  • Możliwość pracy poza szkołą, poznanie zarówno pod względem lokalowym, jak i specyfiki nauczania pozwoli otworzyć się dzieciakom na kolejne podejmowanie wyzwań. 
  • Nie będzie dla nich niczym nowym i wielkim wzięcie udziału w olimpiadach, konkursach. Podejmą z większą łatwością wyzwanie. 
  • Miejmy nadzieję, że tego typu zajęcia ukierunkują którekolwiek z nich na studiowanie tej tematyki i związanie z nią swojego życia. 
  • Możliwość spróbowania i poznania jest niezwykle istotna na tym etapie rozwoju młodzieży. 
  • Dzięki projektowi dziecko mogło uświadomić sobie na czym polegają zajęcia na UWM i sprawdzić się w danej dziedzinie 
  • Nic 
  • Bardzo pożyteczne zajęcia. 
  • Dziękuję za pomysł dla dziecka to niesamowita przygoda Było to interesujące doświadczenie dla mojej córki (...) i chciałaby to powtórzyć.

2 komentarze:

  1. Przekażę Grzegorzowi, że tak bardzo jego zajęcia utkwiły w pamięci uczestników:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak upuszczał krew dzieciom 😉 każdy chciał iść...

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.