sobota, 6 czerwca 2020

Jak nauczyciele i rodzice oceniają kwietniowe i majowe webinaria?

Wiosenne zdalne nauczanie, związane z epidemią, utrudniło nam edukację ale było także cennym i inspirującym doświadczeniem. Nie tylko my nie mogliśmy spotykać się z uczniami czy nauczycielami ale i nauczyciele mieli jedynie zdalny kontakt z uczniami. Z tego powodu utrudnione były szkolne eksperymenty i poznawanie przyrody. W znacznie większym stopniu w proces edukacji włączyli się sami rodzice. To dla nas pewnego rodzaju inspiracja - przecież tak może być zawsze, niezależnie od epidemii i społecznej izolacji. Skoro rodzice od zawsze w mniejszym czy większym stopniu uczestniczyli w edukacji własnych dzieci to może warto pomyśleć o metodycznym wsparciu nie tylko nauczycieli ale i rodziców? Dodatkowo, w takim wspólnym z własnymi dziećmi poznawaniu przyrody uczą się i rodzice a więc osoby dorosłem. Edukacja ustawiczna i pozaformalna. Jakże mocno aktywizująca! Także i z tego powody starannie analizujemy ankiety ewaluacyjne. Chcemy wiedzieć co i jak wyszło w projekcie ale i szukamy pomysłów na przyszłość: co i jak robić by osiągać zakładane rezultaty. I pełniej realizować trzecią, społeczna misje Uniwersytetu. Kolejny przykład.
Czy w dłuższej perspektywie czasowej można wyciągnąć z Państwa obserwacji wnioski dotyczące rozwoju kompetencji kluczowych waszych uczniów (dzieci), takich jak: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętność uczenia się?

Gdzie na osi: 1 – brak wpływu, 5 znaczący wpływ
Jak widać z ankiet bardzo wyraźny i znaczący jest wpływ na kompetencje matematyczno-przyrodnicze, mniejszy jest wpływ ma umiejętności rozwiązywania problemów czy pracy zespołowej. To zrozumiałe. W zdalnym nauczaniu znacznie trudniej pracować w zespole. Niemniej zaleta webinariów i kursów on lane jest to, że można dotrzeć do uczniów i rodziców mieszkających daleko od ośrodków akademickich. Ich kontakt z naukowcami jest znacznie utrudniony. Trzeba zatem łączyć dwie formy: bezpośredniego kontaktu jak i zdalnego, internetowego. Na pewno więc warto rozwijać nauczanie hybrydowe. Widzimy w tym ważną rolę uniwersytetu i środowiska akademickiego. 





Czy Państwa zdaniem kontakt z naukowcami i sprzętem laboratoryjnym ma wpływ na postawy i rozbudzanie ciekawości i uczniów? Już w przyszłym roku będziemy zapraszać na pikniki i zajęcia na terenie uczelni (projekt Spotkania z Nauką). Nie zawsze i nie wszyscy będą mogli przyjeżdżać na zajęcia w kontakcie bezpośrednim. Czy wykłady on line mogą być dobrym uzupełnienie do aktywności szkolnej lub rozwijania zainteresowań przyrodniczych w domu? (37 odpowiedzi)
  • Tak 
  • tak 
  • Oczywiście 
  • Jest to bardzo dobra i ciekawa forma uzupełnienia aktywności szkolnej jak i metoda na rozbudzenie oraz rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów. 
  • Mogą, ale tylko w  minimalnym stopniu i to jako uzupełnienie. 
  • Takie wykłady są "oderwaniem" od zwykłych zajęć. 
  • Pozwalają uczestniczyć w szerszym gronie na zajęciach, poznawać nowych ludzi oraz poznawać inne formy komunikacji. 
  • TAK 
  • Sądzę, że to dobra forma uzupełnienia wiedzy. 
  • Moim zdaniem nie będzie to już tak ciekawe jak spotkanie na żywo ale lepsze to niż żadna wiedzą 
  • Tak, bardzo dobrym 
  • Zdecydowanie tak. 
  • Tak - jak najbardziej. 
  • Raczej tak
  • Myślę, że to ciekawa forma.. zawsze jednak możliwość obcowania z naukowcami i obserwacja budzi większą ciekawość i zainteresowanie. 
  • Zawsze kontakt z kompetentnym wykładowcą daje możliwość rozwoju. 
  • Wykłady jednak nie mogą być za długie jednorazowo. 
  • Myślę, że jeśli nie będzie możliwości kontaktu osobistego, wykłady on line w jakiś sposób również będą dobrym uzupełnieniem. 
  • Osobiście uważam jednak, że z kontaktu bezpośrednio można wynieść z zajęć więcej.
  •  Dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach on-line. 
  • Absolutnie tak. 
  • Uważam że jest to rewelacyjny sposób. 
  • Mogą być dobrym uzupełnieniem chociaż lepszy jest bezpośredni kontakt 
  • Mogą stanowić doskonałe uzupełnienie aktywności szkolnej oraz z pewnością będą wpływać na rozwijanie zainteresowań poznawczych uczniów. 
  • Zdecydowanie lepszą formą przekazywania wiedzy jest kontakt face to face 
  • Uzupełnieniem tak. 
  • Uważam to za bardzo dobre rozwiązanie - myślę ze to pozwoli na dotarcie do szerszego grona odbiorców 
  • Oczywiście, są bardzo pomocne i zachęcają uczniów do samodzielnego myślenia, rozbudzają zainteresowania, zachęcają do obserwacji.
Co na uczniów ma największy wpływ w dłuższej perspektywie czasowej? Jakie formy lub które zajęcia: wykłady w szkole, warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, wykłady on line (webinaria), konsultacje z naukowcami w wykonywanie eksperymentów w szkole? (36 odpowiedzi)
  • Warsztaty w szkole 
  • Udział w zajęciach ma uczelni 
  • Wszystkie te formy i zajęcia są odpowiednie, ale z racji tego, że nie posiadam odpowiednio wyposażonej pracowni chemiczno-biologicznej a uczniowie najlepiej uczą się poprzez praktyczne rozwiązywanie problemów/obserwacje - 1)warsztaty szkolne , 2) eksperymenty +konsultacje 3) wykłady online 4) udział w zajęciach na uczelni 5) wykłady w szkole (w takiej kolejności) 
  • Wykonywanie eksperymentów w szkole webinaria 
  • Dla uczniów szkoły podstawowej warsztaty w szkołach i na uczelni są najbardziej trafne. 
  • Wszystkie formy są ciekawe jeżeli są prowadzone przez nauczycieli z pasją, jeśli są przeplatane zajęcia dzieci również nie nudzą się bo czekają na coś innego. 
  • Warsztaty w szkole i zajęcia na uczelni konsultacje z naukowcami w wykonywaniu eksperymentów w szkole, webinaria 
  • Warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni. warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje z naukowcami...
  • udział w zajęciach na uczelni, wykonywanie eksperymentów 
  • wykonywanie eksperymentów w szkole udział w zajęciach na uczelni, wykłady on line, konsultacje z naukowcami 
  • Największy wpływ mają zajęcia prowadzone w szkole, bo są regularne, ale zajęcia na uczelni i webinaria są bardzo atrakcyjnym urozmaiceniem i uzupełnieniem codziennych zajęć szkolnych. 
  • Warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje z naukowcami 
  • Doświadczenia 
  • Myślę, że udział w warsztatach zarówno w szkole, jak i na uczelni. 
  • Eksperymenty w szkole, zajęcia na uczelni warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni, konsultacje Wykonywanie eksperymentów, wykłady on line 
  • Uważam, ze udział w zajęciach na uczelni, nie zawsze uczniowie jednak mają taka możliwość czy są na miejscu, więc kolejne wykłady i warsztaty w szkole łącznie z eksperymentowaniem, najmniej webinaria.
  • Zajęcia na uczelni, webinarium i eksperymenty 
  • Uważam ze na 1 miejscu jest praktyka. 
  • Webinaria są świetną formą, możliwością na spotkania z wybitnymi profesorami. 
  • Wykłady i zajęcia w szkole a także konsultacje z naukowcami 
  • Warsztaty w szkole, konsultacje z naukowcami 
  • Sądzę, że każda z wymienionych form ma swój udział w rozwoju poznawczym dzieci. 
  • warsztaty w szkole 
  • warsztaty w szkole jak również udział w zajęciach na uczelni 
  • warsztaty w szkole, udział na zajęciach na uczelni 
  • Warsztaty w szkole, wykonywanie eksperymentów ale także wykłady online 
  • największy wpływ jednak ma udział w zajęciach praktycznych 
  • warsztaty w szkole, udział w zajęciach na uczelni
  • Każda forma mile widziana 😊 
  • Wykonywanie eksperymentów 
Co państwo sugerujecie rozwijać w przyszłości by efekty edukacyjne z waszej perspektywy były najlepiej rozwijane. Czyli jak budować współpracę uniwersytetu ze szkołami i samorządami by budować dobre środowisko edukacyjne.




Co jeszcze byście chcieli napisać o doświadczeniach z realizacji projektu i współpracy z UWM? (17 odpowiedzi)
  • Pozytywne, ciekawe, nowatorskie doświadczenie i ujęcie zagadnień przyrodniczych w przyswajalnej dla ucznia formie 
  • Projekt był bardzo ciekawy ze względu na formę jego przeprowadzenia. 
  • Tematyka dobrana do wieku i obowiązującej sytuacji. 
  • Bardzo dobre podejście wykładowców do uczniów. 
  • nie mam więcej uwag
  • Ciekawe i bardzo pouczające zajęcia.
  • Mamy nadzieję, że jeszcze będziemy mogli uczestniczyć w podobnych. 
  • Wykłady na uczelni rozbudzają ciekawość naukową dziecka, zachęcają to pogłębienia wiedzy i dzielenia się nią z innymi. 
  • To było bardzo interesujące doświadczenie, 
  • Novum dla dzieci;-) 
  • Rozbudzenie ciekawości odkrywania poznawania przyrody w najbliższym otoczeniu 
  • Będę obserwowała z zaciekawieniem przebieg realizacji projektu oraz współpracy z UWM:) 
  • Świetna inicjatywa, powodzenia! 
  • Fajne zajęcia, dziecko chętniej się uczy 
  • Uważam że szkoły podstawowe powinny być inspirowane oraz zapraszane jak najczęściej na wykłady, webinaria, spotkania, udziały w projektach, warsztatach. 
  • Im większa współpraca im większa ilość typ fajniejsze efekty wyższy poziom 
  • Więcej takich projektów
  • Było to bardzo istotne wsparcie nauczycieli w sytuacji nauczania zdalnego. świetne zajęcia, bardzo cenna współpraca, uśmiech na twarzach uczniów po zajęciach, pozytywne reakcje rodziców to najlepsza rekomendacja
  • Bardzo dziękuję za umożliwienie mnie i mojej klasie udziału w niezwykle ciekawych webinariach. 
  • Bardzo serdecznie dziękuję za możliwość uczestniczenia w webinarium. 
  • Dziękuję prowadzącej, profesjonalne, adekwatne do wieku odbiorców, merytoryczne przeprowadzenie spotkania. 
  • Były interesujące

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.